tisdag 1 februari 2011

Att sluka ett författarskap



Under förra året åsåg jag med stigande förvåning hur min sambo tuggade sig igenom hela Richard Yates produktion. Nog för att böckerna är läsvärda. De båda jag läst (Revolutionary Road och Easter Parade) är båda fulländade romaner.

Nej, vad jag inte kan förstå är hur han stått ut. För mig skulle det vara tortyr att vecka efter vecka, månad efter månad, umgås med Yates misslyckade existenser. Så fulla av sin egen viktighet, så små på jorden, och så futtiga deras öden. Efter en enda bok är jag alldeles känslomässigt utpumpad och behöver koppla av med något betydligt mer lättsmält. Och efter det ett halvårs paus till nästa, minst.

Nåväl, detta har i alla fall fått mig att fundera. Finns det några författarskap som jag faktiskt tillägnat mig till fullo? Jag tror inte det. Om man då inte räknar debutanter och de som givit ut kanske två, tre böcker. Och finns det några jag skulle vilja plöja från debut till sista ord? Ja, alldeles säkert. Så därför har jag nu beställt Siri Hustvedts The Blindfold. Börjar med hennes skönlitterära produktion (Vad jag älskade och The Sorrows of an American är redan avklarade), så får jag se om mina föresatser håller ända fram till essäsamlingarna…

Finns det någon annan författare jag borde sätta tänderna i? Eller vilka skulle ni vilja ha läst allt av? Någon som antar en totalproduktionsutmaning?

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar