torsdag 31 mars 2011

Alltid Amber i spalt


Jag är inte särskilt sentimental av mig. Jag brukar inte kika bakåt allt för mycket. Jag är rätt så glömsk och lite trög inför gamla grejer. Men jag är boksentimental.

När jag ser en bok jag läste i barndomen suger det till i magen. När jag börjar bläddra flimrar en glömd tid förbi. Jag är där. Sitter i lackskor och vippig kjol i mina morföräldrars kök och bläddrar i ett nyförvärv på julafton. Och där i cykelbyxor och mussetröja vid sommarstugesjön, Bröderna Lejonhjärta, Fem-böckerna, Narnia, Spelkortsmysteriet, allt Gripe.

Och så tonårstiden, här suger det till som mest. Svindlande höjder, Jane Eyre, allt Austen. Men så en glömd, tills den dök upp en dag i lådorna. Alltid Amber av Kathleen Winsor.


En stor grön bok, med tappad rygg, och skriven i spalt. Spalt! Vad hände med det? Fantastiskt behagligt, lite som att läsa en telefonkatalog.

När jag talar om boksentimental menar jag inte bara det där suget i magen. Suget är fysiskt, mänskligt, som dofter som öppnar sedan länge stängda dörrar.

Jag vältar mig i boksentimentaliteten. Jag vill återuppleva. Jag läser om. Men det är här det skiljer sig från annan sentimentalitet som är statisk. Vanligt sentimentalitet kan bara blekna, tappa sin magi ju mer man försöker gräva i den. En bok kan aldrig läsas om på samma sätt. Den förändrade läsaren kan inte uteslutas ur ekvationen.

När jag läste Jane Eyre som 14-åring var den romantisk och spännande. När jag läser om den i dag är den svulstig, karaktärerna är emellanåt klumpiga karikatyrer, kärleken är en romantisk dröm. Men den är inte sämre. Vissa partier flyter som poesi, romantiken hjärtskärande i sin hoppfullhet. Jag läser den med annan blick men den kryddas med mina erfarenheter som tonåring. Det kan bara en omläsare erfara. Den blir allt och lite till.

Och så var det Alltid Amber. Jag slukade den minst två gånger när det begav sig. När jag läser om chockas jag först av inledningen. Skriven som en synopsis för en historisk film. Gruvligt träigt. Men sen landar författaren i historien och jag landar i min tonårsupplevelse.

Den fattiga och vackra Amber som inte skyr några medel för att ta sig till toppen. Hon vräker sig fram genom 1600-talets England och jag med henne.

Boken gavs först ut på svenska på 1950-talet och skapade skandal i stugorna. Hjältinnan är svår att tycka om men omöjlig att inte hålla på. Den finns inte i nytryck men lätt att få tag i på engelska. Även om du inte läste Alltid Amber som ung så är vissa böcker alltid som en omläsning. Lätt som en plätt fiskar den upp den förälskade tonåringen ur en. 

Katarina Monikander
Bokia Killbergs Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar