torsdag 28 april 2011

Inte så djupt i ”Dolda djup”

När jag för ett par år sedan snubblade över ”Svart som natten” av Ann Cleeves blev jag glad. Ni känner ju till min faiblesse för engelska landsortsdeckare och här fick jag möjlighet att stifta bekantskap med en ny kommissarie, Jimmy Perez, och ett nytt litet samhälle, Ravenswick på Shetlandsöarna. Jag var förtjust. Gillade Jimmy och Cleeves lyckades väva en engagerande intig. Därför kastade jag mig raskt på nummer två i serien. Som tyvärr visade sig vara något av en besvikelse. Karaktärerna kändes platta, men själva mordhistorien var godkänd. Så trots att små varningsblinkers hade tänts gav jag mig på trean, ”Rött stoft”, när det kom ut i pocket. Men där tog det stopp. Det blev aldrig roligare än i det första mötet. Del fyra i serien har därför fått passera oläst.

Men skam den som ger sig (inget slår ju lite blod när solen skiner). Häromdagen tog jag med mig Cleeves senaste ut i trädgården. ”Dolda djup” hör inte till Shetlandsserien, här introduceras istället den kufiska kriminalinspektören Vera Stanhope. Vad jag förstår är ”Dolda djup” egentligen tredje bok i serien, men den första att översättas till svenska. För läsaren innebär detta dock inga problem, det hade lika gärna kunnat vara första gången som den något överviktiga och ofta överförfriskade Vera presenteras. Och i detta ligger kanske lite av Ann Cleeves problem. Man blir liksom aldrig särskilt nyfiken på hennes karaktärer. De är där, fyller en funktion i berättelsen (någon måste ju vara på plats i historien och agera menar jag), men sedan… ingenting. Jag vill inte veta mer om Vera Stanhopes trasiga relation till den märkliga fadern, jag struntar i hur det går för de arma familjer som utsätts för brott och förluster. Och så vidare. Och slutet, ja jag har faktiskt läst om trovärdigare motiv för mord, med en mindre förhandstippad mördare.

Men, men… Som rekreationsläsning på filt en ledig helg fungerade ”Dolda djup” helt ok. En kvinna kommer hem efter en natt på stan och hittar sin tonårsson död i badkaret. Scenen är vackert arrangerad, i det parfymerade vattnet flyter blommor och det som först tippas vara självmord visar sig snart vara – jadå, ni gissade rätt – mord. Vera Stanhope sätts på fallet och inom kort dyker ännu ett ungt och vackert lik upp på ännu en dekorerad mordplats. Det tar en stund, men efter ett tag blir det faktiskt ordentligt spännande. Det är som en av alla de där engelska deckarserierna; kul medan det varar, men inget som stannar kvar. Och även Vera Stanhope ska faktiskt bli tv-serie, med Brenda Blethyn i rollen som den excentriska kriminalaren. Blethyn känns bland annat igen från nyinspelningen av ”Stolthet och fördom” där hon spelade Mrs Bennet och Mike Leighs utmärkta ”Hemligheter och lögner”. Se den! Och läs ”Stolthet och fördom” (och se BBC-filmatiseringen från 1995 med Colin Firth som Mr Darcy)! Hinner du kan du ta ”Dolda djup” efter det.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar