torsdag 8 september 2011

Höstligt habegär

Jag tillhör dem som passionerat älskar våren och sommaren och som sjunker ihop lite för varje minut som dagen förkortas när hösten nalkas. Utrop av typen: "Men nu kan man äntligen stanna inne och mysa utan dåligt samvete" biter inte på mig. För visst, hösten är högsäsong för läsning. Men min förnåga att sjunka ner i soffan med en bok utan en tanke på allt annat som behöver göras är nämligen ytterst välutvecklad. Det gör jag oavsett om det är maj eller oktober.

Det finns däremot en väldigt årstidsspecifik tröst - svampen. Visst, man kan tjuvstarta med lite svampplockande under sommaren, men det är nu som den verkliga festen är igång. Det enda som skulle kunna göra mig ännu lyckligare medan jag duckar för jägarnas kulor och plockar kantareller, taggsvamp och trattisar som om det inte fanns någon morgondag är den här termosen.


Visst är den alldeles, alldeles underbar? Är inte så mycket för prylar annars, men att hälla upp en kopp kaffe eller te ur den här under en paus i svampplockningen måste vara varje bok- och naturälskares våta dröm. Den som ger mig den i present äger mitt hjärta för evigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar