måndag 21 november 2011

Oläst Augustpristagare


 Nej, jag har inte läst Korparna. Och jag hoppades på att Amanda Svenssons fantastiska Välkommen till den här världen skulle få årets Augustpris i den skönlitterära klassen. Med det menar jag inte att jag inte tror att Tomas Bannerhed är en värdig vinnare. Det tror jag verkligen att han är. Debutromanen om ett annorlunda sjuttiotal, i Småland, på ett småbruk. En som som skrämt iakttar sin far förtvivla under kraven att få det att gå ihop. Jag tror att boken är precis hur bra som helst. Jag tänkte läsa den när den kom, men det blev inte av. Nu blir det nog det. Tack för det Augustprisjuryn. Och roligt med en debutant. Det hör ju inte till vanligheterna.

Gläder mig också åt att Jessica Schiefauers Pojkarna fick priset i barn- och ungdomsklassen. Jag tyckte mycket om hennes Om du var jag som kom för ett par år sedan.
Mer om årets Augustprisvinnare här.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar