tisdag 10 januari 2012

"Halvblod" av Sofie Trinh Johansson


Jag hade inga förhoppningar när jag plockade med mig Halvblod hem från jobbet. Efter Stephenie Meyers vampyrböcker har det kommit många, många i samma genre. Och för varje bok jag ivrigt satt tänderna i (vampyrhumor..) har jag efter en kort stunds läsning ledsnat och bara skummat igenom resten utan att bry mig om hur slutet blev. Därför slog den svenska författarinnan Sofie Trinh Johanssons Halvblod undan fötterna på mig och gjorde att klockan rusade iväg alldeles för sent på kvällarna.

Boken handlar om unga Aveline som en dag råkar tjuvlyssna på ett samtal som kastar omkull hennes tidigare så trygga och stilla liv.

Billy, mannen som pratade med hennes föräldrar i det där ödesdigra samtalet, blir den som flyr med Aveline. En flykt på liv och död kantad av skräck men även en resa där Aveline får lära sig att hantera sina unika och övernaturliga förmågor.

Att hennes skyddsängel Alexander uppenbarar sig och slår följe med Aveline och Billy gör flykten lite lättare att uthärda. Men varför verkar Billy förakta henne så? Går han alls att lita på?

Det råder ingen tvekan om att Sveriges svar på Stephenie Meyer är Sofie Trinh Johansson! Och det, mina vänner, är jag riktigt stolt över!


Emma Andersson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar