fredag 17 februari 2012

Bokhandlarna svarar: Om du fick kliva in i en av dina favoritböcker, vilken skulle det vara?

Eva Killberg, Ängelholm:

 I ett passionerat Berlin. Kanske är det för att jag är en ganska försiktig person, som jag känner lockelsen till ett tillåtande Berlin. Kanske är det passionen för kärleken och konsten som gör det. Men jag skulle gärna - tillfälligt - kliva in i Västberlin under det kalla kriget. Hemska förutsättningar - men så starka känslor. En gränslöshet som kanske bara kan finnas i en starkt begränsad värld?
Så jag skulle väl flytta in i den kufiske konstnärens ovanvåning, sitta och skriva på min roman på kaféerna, uppleva den stora passionen, dricka för mycket vin - men knappast förvänta mig happy end.
Och tänk, alltihop finns redan suveränt skildrat i Douglas Kennedys nya roman The Moment. Bara att kliva in ett tag... utan att ta några risker. Det passar mig perfekt!




Ett passionerat Berlin, några år tidigare...


Susanna Mattsson, Jägersro:

Ska erkänna att jag försökte vara lite mindre förutsägbar här, men svaret måste bli: Stolthet och fördom av Jane Austen. För är det någon bok som väckt nörden i mig så är det den. Inte nog med att jag läst själva boken, på svenska, på engelska, högt för mina vänner (dock ej i den nyöversättning av Gun-Britt Sundström som syns på bilden). Jag har även sett (och äger) miniserien från 1995 med Jennifer Ehle och Colin Firth ett oräkneligt antal gånger. Självklart även filmen från 2005 med Keira Knightley (även om den inte är lika fantastisk - det ska dock finnas ännu en tv-serie från 1980 som jag inte lyckats lägga vantarna på...) samt varianter som Bride and Prejudice, Lost in Austen och Becoming Jane. Kan inte heller låta bli att läsa relaterade böcker (oavsett kvalitet) som Me and mr Darcy och The Jane Austen book club. Blev därför sjukt lycklig när jag läste hos Bokhora att Curtis Sittenfeld skriver på en ny Stolthet och fördom. Sittenfeld är en favorit och i hennes händer kan det här projektet inte bli annat än lysande.



Någonstans här kan jag hoppa in...


 Johan Zillén, Center Syd:


Nog sagt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar