torsdag 8 mars 2012

Boktrivsel i Babelfåtöljen



Jodå, Jessika Gedin lyckades tindra med ögonen (annars en av Daniel Sjölins specialiteter) och skapa litterärt myspys med den äran i gårkvällens Babel. Av premiärnerver märktes föga, däremot en stor iver. Kanske lite väl stor ibland, hade gärna sett gästerna få prata till punkt i något större utsträckning.

Mysfaktorn var alltså hög. Det var riktigt trevligt att få stifta närmare bekantskap med Per Hagmans person (hans debut lusläste jag som en del av min c-uppstas i littvet), och jag blev väldigt förtjust i biblioterapin. Men om jag hade fått önska hade paneldiskussionen om biståndslitteraturen fått skära lite djupare. Intressanta frågeställningar om den hjälpandes skuld och individualiseringen i litteraturen som antydde hur böckerna kan spegla och problematisera vår samtid på oändligt många sätt. Men istället hölls samtalet på en hyfsat ytlig trivselnivå. Denna trivsel-invändning hade jag redan under Daniel Sjölins tid, men nu - med ny programledare och nya tag så hade man kunnat hoppas på lite fördjupning. Kanske kommer den?

Och så är det sändingstiden! Inte alla kulturintresserade har sköna bestäm-dina-egna-tider-jobb och för en kvällstrött person som ska upp 05:30 känns 22:15 helt enkelt lite för sent. Gäspade mig igenom slutet av nya Aktuellt och Sportnytt, och även om gäspandet avtog så snart Babel-jingeln började spelas så blir det nog Play för mig framöver.

Missade du programmet? Se säsongsstarten här.

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar