fredag 25 maj 2012

Bokhandlarna svarar: Vad läser du i sommar?


Susanna Mattsson, Jägersro: Hela semestern ska ägnas åt att byta ytterpanelen på huset, så om inget mirakulöst sker och panelen plötsligt byter sig själv kommer sommarlektyren mestadels att bestå av böcker som Husets ABC, Gör det själv (ett av årets reafynd) och Stora byggboken. Dessutom tänkte jag (äntligen) läsa Georg Feuersteins The deeper dimension of yoga som alltför länge stått oläst i hyllan.



Utöver dessa fackbokstegelstenar då? Lätsamt, lättsamt är (ständigt) sommarens melodi. Så det blir väl som brukligt lite Marian Keyes (The other side of the story har jag ännu inte läst, finns i bokhyllan), lite Charlaine Harris (åååå, Sookie...), någon deckare (Roslund & Hellström är fortfarande obruten mark för mig, så att Odjuret kommer att höra till sommarläsningen är en kvalificerad gissning). Och om förlaget håller vad de lovat och Tana Frenchs nya dyker upp i sommar blir det Broken Harbour för hela slanten. Om jag hinner vill säga,när jag inte står begravd i isolering och ny panel i sommarhettan.


Johan Zillén, Center Syd: Även om ”att läsa är att resa” ska jag faktiskt även förflytta mig själv och familjen fysiskt långt bort till främmande land i sommar. Och eftersom det är svårt att lära en gammal hund att sitta kommer jag inte att ”bekvämt”, påstår vissa slynglar och slynglettes, tanka min iPadda full med reselektyr.

För vill jag släpa med den ner på stranden? Bland lekande ungar, solkräm och parasolldrinkar?

Nix.

Eller riskera att få den snodd när man ligger halvt avsomnad och guppar i vågorna?

Nooo.

Att vara ett error-meddelande från att bli av med hela resebiblioteket? Att tvingas välja bok i den lokala SuperMercadon? Jag vet hur det brukar se ut: ”Hmmmh? Tom Clancy, Tom Clancy eller Tom Clancy? Eller kanske den här gamla Ludlumpärlan?!”
Njet.

Så som vanligt blir det, i ett försök att i alla fall minimera resväsketyngden, en hög pocketböcker.

Hittills har jag samlat på mig följande fyra:



The Slap (Örfilen) – Christos Tsiolkas: Dundersuccé som vunnit en massa priser och kommer på svenska i höst.


En solig eftermiddag vid en grillfest i en förortsvilla ger en av gästerna en trotsig treåring en örfil.
Barnet är inte hans son. Örfilen delar hela umgängeskretsen i två läger: de som tycker att den är ett grovt övergrepp och de som tycker att incidenten var en bagatell.
När pojkens föräldrar bestämmer sig för att göra rättssak av det fördjupas konflikten och får konsekvenser långt utöver vad någon av deltagarna kunnat tänka sig. Vänskapen mellan gamla vänner sätts på prov och familjelojalitet ställs mot moral och principer. 

Jag tycker det låter jätteintressant. Hoppas den lever upp till förväntningarna.

Tretton timmar – Deon Meyer: Den andra boken om Kapstadens mest slitne snut, Benny Griessel (Devils Peak, den första, utsågs av Svenska Deckarakademin till bästa översatta kriminalroman 2010). Det har precis blivit klart att böckerna ska filmatiseras med Sean Bean i huvudrollen som Benny. Eller var det Sean Banan? Någon av dem var det säkert. Han från Game of Thrones.

Sista Testamentet – James Frey: Jag älskade Sverigeaktuelle Freys debutroman/semi-sanna självbiografi Tusen små bitar (A million little pieces. Vad hände med de andra 999.000 bitarna i översättningen?) och hans nya låter inte helt menlös den heller.

Ryktet går att Messias är återuppstånden. Att han lever på New Yorks gator där han helar människor och utför mirakel. Ben Zion Avrohom är den anonyme mannen med den trasiga bakgrunden som mirakulöst överlever en fruktansvärd olycka. Och när han vaknar upp ur sin svåra koma verkar han besitta samma överjordiska krafter som Nya testamentet tillskriver Kristus.
Vem är Ben Zion? Är Messias återkommen? Ben själv svarar på frågan med orden om du säger så. Men kan verkligen en man som till det yttre närmast liknar en knarkare och som promiskuöst ligger med både män och kvinnor vara vår frälsare?



Religion, knark och sex? I’m there!

Incendiary – Chris Cleave: Det första jag gjorde efter att ha läst ut Chris Cleaves senaste bok, Little Bee, var att omedelbart beställa hem hans andra två romaner. Incendiary och Gold. Jag har faktiskt ingen aning om vad någon av dem handlar om, men har någon skrivit en så fullkomligt briljant bok som Little Bee (så här tyckte jag om den), läser man resten av författarskapet också. It’s a tradition or an old charter or something (guldstjärna till den som kände igen den litterära referensen där…).

Jag ska vara på resande fot i två veckor, så jag behöver väl minst fyra-fem böcker till (så man slipper umgås så mycket med barnen). Fortsättning följer…



Veronica Wästergård, Växjö: Blå himmel, Turkos vatten, strålande sol och underbara, vänliga  människor. Packade min ryggsäck för ett par år sedan för en mycket spontan (bokade flyg dagen innan) resa till vackra Grekland. Landade i Aten för att sedan ta båt ut i Medelhavet. I handen hade jag med mig min guide:

Boken innehåller allt från stränder, kartor och sevärdheter till praktisk info, hotell och restauranger. Det vill säga Allt du behöver veta och mycket mer.
Tog fram boken för en vecka sedan och började bläddra.
Åh vad jag längtar tillbaks, bada i det kristallklara vattnet, ta en skootertur upp i bergen där de grönskande olivträden växer på slänterna. Är hopplöst förälskad ...
På båtarna mellan öarna satt jag uppflugen på en låda med flytvästar (säkerheten framför allt =D ) och läste böcker. Fastnade speciellt för en bok som jag mot mina principer har läst två gånger till efter resan. En bok som fick mig att skratta högt och där i mellan sitta med fånigt leende.



 
Marley och Jag av John Grogan.
Vill bara tillägga att jag också sett filmen blev grymt besviken på den. Förlåt alla som tyckte den var bra, det var den säkert också. Men jag fick inte de aha upplevelser som jag ville ha, deja vu. Inte ens säker på att den som gjorde filmen har läst boken. Alldeles för mkt romantiskt tjafs och för lite humor i filmen. Men som sagt detta är Min åsikt, ni har rätt till en annan.

Sommaren är på väg och jag hoppas att jag kommer att hitta flera såna pärlor att läsa i solstolen.

Nästa på tur är:
   
Trevlig sommar alla bokälskare, ja jo detsamma till er andra oxå förstås! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar