tisdag 26 juni 2012

Med örat mot radioapparaten

bild: sr.se

Jo Nesbø - ibland tror jag att jag förväxlar honom lite med hans skapelse Harry Hole. Kanske är det på grund av de bistra pressbilderna till senaste boken Gengångare, där författaren poserar i huvtröja, raspig och sliten likt Harry.

Trots detta är jag medveten om att det inte är den norska polisen som kommer att sommarprata idag utan den norske författaren, musikern och före detta börsmäklaren. Vad han kommer att prata om har jag ingen aning om. Såhär säger han på SR:s hemsida:

– När jag växte upp handlade mina somrar först och främst om löftena som aldrig infriades. Om optimismen, den grundlösa tron om att i år…i år… Sommarkvällarna var som en rad varma julaftnar där tomten aldrig kom. Herregud, som jag älskade dessa somrar.

Antar sålunda att han inte tänker avslöja om det blir fler böcker om Hole. Lyssna kommer jag att göra i vilket fall. I P1 klockan 13:00, direkt när programmet sänds, som på den gamla goda tiden.

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar