torsdag 14 juni 2012

Sommar, sommar, sommar...


bild: sr.se
Och så har de presenterats, årets sommarpratare. En snabb koll och jag räknar till tio författare. Jag hade såklart gärna sett fler, även om jag vet att förmågan att skriva en god bok inte alltid innebär att man är en grym sommarpratare (men det kan göra det, jag säger bara Knausgård).

Bland de tio kommer jag definitivt att lyssna på:

Jo Nesbø (26 juni) - Såklart. I brist på fler Harry Hole-böcker nöjer jag mig med Harrys skapare.

Daniel Sjölin (9 juli) - Ja, jag saknar honom i rutan. Vet inte riktigt om jag saknar honom som författare. Kom aldrig igenom Världens sista roman, som alla jag känner hävdar är ett mästerverk.

Jan Lööf - (19 juli) För att han är Jan Lööf helt enkelt. Mannen, myten, legenden (ja, jag vet att det heter legendar egentligen). Jag hoppas på ett sommarprat som känns som en kväll på ett rökigt jazzhak i en östeuropeisk storstad.

Sara Bergmark Elfgren (30 juli) - Behöver jag ens förklara varför?

Märta Tikkanen (5 augusti) - Har fortfarande skrivit den vackraste kärleksromanen (Århundradets kärlekssaga) och verkar så fantastiskt klok i varenda intervju.

Amanda Svensson - (17 augusti) Så rullans begåvad i skrift. Hoppas på detsamma i tal.

Här hittar du alla årets sommarpratare.

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

2 kommentarer:

  1. Som någon som gått i skolan med Amanda Svensson så kan jag nog säga att hon är bra på att tala också ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kunde just tro det. Mångförslagen likt Odysseus.

      Radera