fredag 3 augusti 2012

"Niceville" bättre än väntat



Jag har alltid fascinerats av berättelser som utspelar sig i den amerikanska södern. Kanske för att miljöerna med fuktvarma sommarnätter och nattsvarta rasmotsättningar skiljer sig så vitt från mina egna erfarenheter. Mississippi, Louisiana, Georgia... för mig har namnen i sig själva en slags magisk klang av kryddig gumbo och knarrande hammockar på utsirade träverandor. Ja, jag romantiserar, jag vet. Boken i sig behöver inte ens vara speciellt bra... utspelar den sig i södern så tycker jag automatiskt mer om den.

Innan jag gick på semester så laddade jag upp med lite ljudböcker av typen: sådant jag tänkt läsa i en halv evighet, men inte fått tummen ur. Bland dem fanns Niceville. Utspelar sig i Mississippi.

Varför jag inte läst den förr?  Jo, det blev ju en sådan där bok som alla läste. Dessutom hade min kollega sagt att hon blev besviken. Varför jag valde att läsa den alls? Se ovan.

Utan några vidare förväntningar satte jag alltså igång att lyssna och när jag väl börjat gick det undan, trots ett gediget antal skivor. Jag hade överraskande svårt att släppa historien om hembiträdena Aibileen och Minnie, och societetsflickan Skeeter, som beslutar sig för att skriva deras historia.

Styrkan ligger i de personliga historierna som är både rörande och engagerande. Ett slags eggande hur ska det gå? får mig hela tiden att lyssna vidare (men hur uppläsaren Anna Maria Käll lyckas pricka in att säga såväl interjuv och pogram som Vietnamn är för mig en gåta). Vill man ha en bok i samma anda som Divine secrets of the Ya-Ya sisterhood eller Garden spells, dock med lite gedignare socialt patos så passar Niceville perfekt.

Men något mästerverk är boken inte. När det gäller de tunga teman (jag vill skriva temata här. Är det överhuvudtaget ok längre?) som berörs; rasmotsättningarna i USA under 60-talet, vad det innebär att som svart kvinna arbeta i ett vitt hem, får Stockett det aldrig riktigt att bränna till. Boken är också ungefär hundra sidor för lång. Trots det - klart godkänt till Niceville.

Vill man däremot läsa en bok som berör på djupet, läs Mississippi av Hillary Jordan. Där pratar vi en helt annan liga.


Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar