lördag 4 augusti 2012

Semesterbok nummer tio: "Incendiary"



När man läser en bok så ohyggligt bra som Little Bee blir man naturligtvis nyfiken på författarens andra böcker. Så jag beställde hem Incendiary och väntar på den nya, Gold.

Incendiary är i grund och botten ett lång...t brev till Osama bin Laden från en brittisk arbetarklassmamma som förlorat sin make och son i en terroristattack i London.
Ungefär trettio sidor in är jag fast. Det är skitbra! Men fanken vad det är bekant... Den här storyn känner jag igen...


 Läser vidare. Jag har hört den här historien förr.... Eller sett är det ju! Jag har ju sett den här filmen!



Det var den med Ewan McGregor som var så seg banne mig! Den hade jag helt förträngt ur minnet.
Nåväl.

Boken är iallafall väldigt mycket bättre än vad jag minns att filmen var. Ingen 10-poängare som Little Bee, men en stark sjua kan den få.

Johan Zillén
Bokia Killbergs Center Syd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar