onsdag 29 augusti 2012

Tusen strålande ord till "Tusen strålande solar"!



Eller ok, tusen ord kanske jag inte plitar ner här. Men Tusen strålande solar förtjänar dem onekligen. Och mer därtill. Jag borde ha lyssnat på mamma, och tre ziljarder andra människor, och läst den här boken för länge sedan.

Tusen strålande solar handlar om två kvinnor i Afghanistan. Mariam och Laila, två kvinnor med vitt skild bakgrund, som förenas i en utifrån sett osannolik vänskap. Mariam är outbildad, en harami - oäkting, som vid 15 års ålder tvingas gifta sig med en 30 år äldre man. Han är grym och oförsonlig. I äktenskapet finns ingen kärlek.
Laila växer upp i Kabul, går i skola, älskas djupt av sin far och så gott det går av sin mor, som sörjer två förlorade söner. Hennes bästa vän är grannpojken Tariq. Han är nästan hela hennes värld. Men inbördeskriget förändrar allt för Laila.

Det är också historien om Afghanistan, den tar sin början på 60-talet och avslutas strax efter den 11 september 2001. Monarki, kupp, republik, kupp, Sovjetunionens intåg, mujahedin, kampen mellan de olika krigsherrarna, talibanregimen...

Khaled Hosseini lyckas berätta både landets historia och de båda kvinnornas historia så att det går rakt in. Och jag menar rakt in. Flera gånger under läsningen hade jag svårt att fatta att det verkligen varit och är så här i Afghanistan. Trots alla nyhetsrapporter och artiklar om och från landet under den senaste dryga tioårsperioden. Det är de personliga historierna som gör det. Som går in i hjärtat och gör det egentligen självklara uppenbart. Att vi är samma skrot och korn, alla vi människor, och att ingen ska behöva leva under sådana förhållanden. Jag känner mig naiv när det är först med en skönlitterär bok som jag kan förstå (eller kanske inte helt ändå) vidden av det trauma som Afghanistan och dess invånare utsatts för. Återigen - romanen! Vilken fantastisk sprängkraft det finns i den.

Just det, några ord om uppläsningen kanske (eftersom jag lyssnade på boken). Sharon Dyall gör ett utmärkt jobb. Rösten tätt, tätt intill. En engagerad berättare till en, mycket, engagerande historia.

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar