tisdag 25 september 2012

Mera yogatips... Kundaliniyoga för hela slanten

Eftersom Malin Berghagen verkade så skeptisk till kundaliniyogan lovade jag ju lite tips på yogaböcker härförleden och nu är det dags att komma till skott. I dag serveras därför en klassiker samt en ny favorit. Båda ett måste i varje kundaliniyogis bibliotek.

Som hängiven utövare sedan många år har jag såklart plöjt en massa manualer och annan relaterad litteratur, men vill man ha det på svenska, och vill man ha det grundläggande, informativt och intressant finns det bara en bok som är bäst.



Ja, jag pratar (såklart) om Kundaliniyoga för hälsa, livskraft och självkännedom av Wiveca Hjalmarsson (som förutom att hon är en utmärkt författare även råkar vara min allra första och mycket uppskattade yogalärare). Den här boken har allt, självklara bitar som yogapass och meditationer (samtliga passar både nybörjare och mer erfarna yogis), men också kapitel om andning, mantra, yogans historia, chakrasystemet, yogisk livsstil... För den som vill ha grundläggande koll på kundaliniyogans alla aspekter är den här boken ett måste. Jag trycker den i händerna på alla mina yogaelever så fort de frågar efter boktips.



Första versionen av Kundaliniyoga för hälsa, livskraft och självkännedom kom ut för snart tio år sedan. Av betydligt färskare datum är Jona Dahlqvists Kundalini Yogaliv. Jodå, nepotism på hög nivå pågår just nu i denna blogg då Jona som av en händelse råkar vara en av mina goda vänner. Det hindrar mig inte från att rent objektivt hylla denna inspirerande och fantatsiska flong nya yogabok. Boken är skildrar ett yogiskt liv och löper över året: 12 pass, 12 meditationer, 12 recept och 12 gäster (varav jag är en - kolla in april!!) och är precis som Jona själv: Färgstark, energisk, sprudlande. Vacker är den också med sina fantastiska bilder av Ulrika Vendelbo.

De här böckerna kompletterar varandra på ett utmärkt sätt. Jag lovar att det kommer att dröja länge innan du känner behov av en ny kundaliniyogamanual.

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar