fredag 5 oktober 2012

Gästbloggaren: Anders Tengner


Premiär för boken om Yngwie Malmsteen på bokmässan i Göteborg! Och den blev mässans enda bok som fick ett uppslag i Expressen! Ja, det är lätt att bli lite mallig då. Stundtals ringlade kön utanför förlaget Bokfabrikens lilla monter, där jag höll till, signerade böcker och snackade rock med dem som dök upp. Mellan varven höll jag ett litet anförande om Yngwie, och om hur boken blev till. Det blev ju en inofficiell biografi till slut. Så var det inte tänkt.

Vi hade minsann hoppats på att Yngwie ville ställa upp och berätta sin historia, så vi kontaktade honom och hans fru/manager. Svar uteblev. Helt. Inte ljud har vi hört från Yngwie-lägret, men vi vet att han redan från dag ett varit medveten om att boken skrivs, med eller utan hans medverkan. Den första jag kontaktade var hans pappa som först sa att han gärna ställde upp, men som efter att ha talat med Yngwie tackade nej. Det var redan i januari. Det finns indikationer på att Yngwie försökt stoppa en del andra, men en förkrossande majoritet av tillfrågade har ändå valt att ställa upp. De är många, över 50 nyckelpersoner från Yngwies liv. Klasskamrater, lärare, familj, flickvänner och ex-fruar, bandmedlemmar, managers och kända musiker berättar öppenhjärtig om sina minnen och de är inte alltid så vackra.

Bilden av en komplicerad människa växte fram. Jag ville förmedla vem killen bakom alla skrönor och myter är. Vem var det som lämnade allt och flög till USA som 19-åring? Yngwies tonår har hittills varit dolda. Nu avslöjas en hisnande historia om vilda fester och ett hejdlöst röjande vid sidan av ett nästan maniskt övande på gitarren. Samtidigt har det blivit en mycket underhållande berättelse, inte utan svärta och smärta, men fylld av skratt. Ingen har levt ett liv som Yngwie!

Yngwie är Sveriges enda riktiga rockstjärna. Han lever upp till alla kriterier med råge. Ingen annan har fått så många rubriker.

Några händelser gav jag extra mycket utrymme. Bilolyckan 1987, som nästan kostade honom livet, är en. En annan är när han lackade ur på en flygning till Tokyo året därpå och skrek ”You relese the focking fury”. Det som sippat ut är bara en bråkdel av vad som egentligen hände ombord. En osannolik, men sann, historia.

Mötet med hans andra fru, Amber, i USA lämnade mig mycket illa berörd. Hennes historia är smärtsam.

Jag blev mycket glad när Joe Lynn Turner ville skriva förordet till boken. Det blev ett sorts stamp of approval som inofficiella biografer sällan får.

De många bilderna i boken är i många fall helt unika och kommer från privata arkiv. De tillför en ny dimension åt Yngwies remarkabla liv.

Jag tror att du kommer att tycka om den här boken. Jag tror inte att Yngwie håller med.


Anders Tengner är journalist och bland annat tidigare chefredaktör för tidningen Okej (minns det klassiska klippet från Svar Direkt där Tengner tvingas försvara tidningen mot Siewert Öholm). Han har givit ut böckerna Access all areas och Yngwie J Malmsteen - Såsom i himmelen, så ock på jorden.

5 kommentarer:

  1. "Minns det klassiska klippet från Svar Direkt". Hahahahaha! Det hade jag glömt. *skrattar ihjäl mig*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen ELLER HUR?!?! Moralpanik när den är som bäst. "Vi ar sattans pipöl." Gotta love it!

      Radera
    2. "Vad säger du om det här, Dagny från Allingsås?"

      Och så Anders, 23 bast, mitt i alltihop, sötast i Sverige och ON TRIAL.

      Radera
  2. Knights in Satans Service FTW!!

    SvaraRadera