tisdag 16 oktober 2012

Noll simultankapacitet



Jag är nybörjare på det här med att lyssna på ljudböcker, men har insett att det inte är helt lätt! Idén som sådan tycker jag är jättebra, att kunna lyssna på en bok samtidigt som man till exempel städar. Problemet är bara att jag inte kan det. Lyssnar jag slutar jag städa, och städar jag upptäcker jag efter en stund att jag inte har en aning om vad som hänt i boken den senaste kvarten!

Och inte bara har jag ingen som helst simultankapacitet, jag kan inte ens göra en sak samtidigt! När jag sätter mig för att bara lyssna upptäcker jag efter en stund att hjärnan hittat på något nytt att tänka på och jag vet fortfarande inte vad som hänt. Enda gången jag verkligen kan lyssna är när jag är ute och promenerar, då sätter jag på autopiloten och bara går. Och lyssnar.

Så det får nog bli en del promenader ett tag framöver, eftersom jag beställt och precis fått J.K. Rowlings The Casual Vacancy som ljudbok. Har bara precis hunnit börja på den, men än så länge gillar jag den. Pagford verkar vara en idyllisk engelsk by men man anar redan i de första kapitlen att mycket ligger och pyr under ytan. Och Rowling kan definitivt även skriva för vuxna!

Uppläsare av denna engelska version är Tom Hollander, och han gör det mycket bra. Utan att låta fånig har han olika tonlägen och dialekter för de olika karaktärerna. Jag var lite orolig för det, för mitt förra försök bland ljudböckerna slutade med att jag slängde boken efter att ha kämpat mig igenom två skivor där uppläsaren lät som Mimmi Mus när han skulle läsa de kvinnliga rollerna.

Och nu börjar det nog bli dags för mig att ta en promenad. Jag vill tillbaks till Pagford…

Odette Gross
Bokia Killbergs Helsingborg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar