onsdag 28 november 2012

Premiär för årets topplistor - Veronica först ut!

Det har blivit dags för våra bokhandlare att summera bokåret 2012. Under årets sista veckor kommer vi att avslöja vilka favoriter vi fått under året. Först ut är Veronica som toppar listan med erotik.

1. Femtio nyanser av honom - E.L. James
Ja! Jag gillar erotik. Denna bok väcker känslor och är svårt beroende framkallande. Detta är nummer ett i en trilogi där trean inte kommer på svenska förrän i vecka ett 2013.

Den som inte klarar av att vänta får köpa trean på engelska.

2. Den tomma stolen - J.K. Rowling
Någon mer än jag som gillade Harry Potter? Eller gillade var väl ett milt ord, jag älskade HP böckerna. Det var anledningen till att jag började läsa denna, efter ett kapitel var jag fast. Tror inte ni heller blir besvikna, så läs den.

3. Sandmannen - Lars Kepler
Spännande, spännande, spännande. Ja jag vet, det är ju de flesta deckare/thrillers. Men denna hade nåt speciellt, kröp in under skinnet på mig. Denna thriller är ruggigt bra.




4. En man som heter Ove - Fredrik Backman
Ju mer jag lärde känna Ove desto mer gillade jag denna vresiga gubbe. En man med många strängar på sin lyra, en äkta utrotningshotad ”Handy Man”! Denna varma, roliga bok är ett måste.

5. Konsten att vara kvinna - Caitlin Moran
Grymt ärlig, hysteriskt rolig, åtminstone för oss kvinnor. En självbiografi om att vara kvinna och allt det innebär med östrogen, bröst och allt som hör till. Om hur lätt det är att vara kvinna idag men ändå så svårt. Vill du känna igen dig och skratta obehärskat så ska du läsa denna.

6. Vattenänglar - Mons Kallentoft
Alltid lite extra spännande när det handlar om barn. Gör mig extra berörd. I kombination med ett annorlunda sätt att skriva på gör att denna bok får vara med på denna lista. Ni som har läst Kallentoft innan så vill jag bara säga: Denna bok innehåller mindre blod och mer kärlek. Precis i min smak.





7. Året runt - Lage Larsson & Hans Strand
Underbart vacker bok med sagolika bilder av vår svenska natur och årstider.
Sitta och bläddra i denna ger mig en varm känsla nästan som att meditera. Bara öppna boken koppla av en stund och njut.

8. Nu vill jag sjunga dig milda sånger - Linda Olsson
Måste ju ta med en pocket också, en äldre variant men som jag inte har läst förrän i år. Om vänskap, kärlek, sorg skriven på ett poetisk sätt. Vald till årets roman när den kom ut för några år sedan, välförkänt. En bok som etsar sig fast.

9. Vinterkampen - André Pops
En härlig vinterbok för de något yngre. Om ett hemmagjort Vinter-OS.
Bor det en tävlingsmänniska i dig, då kommer både du och din barn älska denna.

10. Rosor, min kära, bara rosor - Mark Levengood
Mark är mycket intelligent och ser med humor på vardagen och små. Alltid lika kul att läsa om hans tankar och funderingar. Följer du inte Mark på twitter än så är det dags att börja, han bubblar av intressanta iaktagelser och han lyckas få en humoristisk skruv på.




Veronica Wästergård
Bokia Killbergs Växjö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar