fredag 22 mars 2013

Bokhandlarna svarar: Vilken bok vill du se filmatiserad? (del 2)

Susanna Mattsson, Jägersro: Ja, det här är ju ett trixigt kapitel... Regeln säger ju att boken alltid är bättre än filmen, och älskar man en bok... Ja, då vill man helt enkelt inte se den på bio (ett nyligt exempel är filmatiseringen av Bilbo, förlåt Hobbiten). Men under lyssningen av Ett land i gryningen (ja, jag tjatar om den, men boken är helt enkelt rullans grym!) så slår det mig gång på gång hur bra den här mäktiga historien om ras- och klassmotsättningar i det tidiga 1900-talets USA hade gjort sig som film. Andra Lehane-alster; Mystic River, Gone Baby Gone och Shutter Island, har ju dessutom filmats med tillfredsställande resultat. Jag förstår faktiskt inte alls varför inte Scorsese inte redan är på den? Och är inte han intresserad kan jag tänka mig Sean Penn bakom kameran. Kom igen killar, vad väntar ni på?



Odette Gross, Helsingborg: Jag har funderat och funderat sedan jag fick frågan ”vilken bok jag vill se som film” förra veckan utan att komma på något bra svar. I dag kom jag på att det i sig är svar på frågan! Jag vill inte se bra böcker filmatiserade för de lever i stort sett aldrig upp till mina förväntningar (undantag är allt av Astrid Lindgren).

Det betyder inte att jag inte går och ser filmerna, eller att jag tänker sluta göra det. Och förmodligen kommer jag att stå först i kön till filmen En man som heter Ove

Och om jag absolut, med kniven mot strupen, måste välja en film så tar jag Mörk jord av Belinda Bauer.


Veronica Wästergård, Växjö: Jag är ju lite svag för romantiska komedier, där man kan sitta och med ett fånleende hela filmen igenom. Då är denna perfekt.

Det tillhörde ovanligheterna att en död kvinna låg utanför entrén till Åhléns, men Sonja Gustavsson hade aldrig varit en särskilt vanlig kvinna. Hon hade inte planerat att dö mitt i Farsta centrum, men om hon vetat att det var där det skulle ske hade hon inte haft något emot det. Däremot hade hon planerat allt för sina väninnor, Maggan, Rebecka och Susanne, som chockas rejält av hennes testamente. De får dela på allt alla miljoner och alla spännande investeringar som de inte hade en aning om att hon hade.
Men först måste de uppfylla vissa villkor Vill de och kan de göra Sonja till viljes?

Tre ordinära +50 kvinnor rycks upp från sina liv för att börja om på nytt för att följa deras drömmar. Den utspelar sig på flera ställen i Europa bl.a. Paris och är fullmatad med allt vi tjejer vill ha i en film. Drömmar som går i uppfyllelse, lyxliv, resor och så en gnutta romantik.
En lite ovanlig bok som har fastnat hos mig som med bra skådespelare (och snygga såklart) kan bli en fantastisk film.
 

Eva Killberg, Ängelholm: Rätta tiden i Paris - Vissa böcker är bara så självklara filmmanus. Senaste romanläsningen gav en sådan känsla. Tänk bara: Paris, 1920-tal, "alla" var där. Gertrude Stein, makarna Fitzgerald, Ezra Pound. Tänk Pamplona, tjurfäktningar på liv och död. Tänk idylliska alporter innan massturismen kommit dit. Och franska rivieran när rika amerikaner och engelsmän skapade lyxkänslan som lever kvar. Vilken fest för ögat!

Mitt i allt detta, som huvudpersoner: Blivande författargiganten Ernest Hemingway och hans första fru, amerikanskan Hadley som stöttade honom i alla lägen. Undrar just vilka som skulle castas till de rollerna? En Brad Pitt i skägg och en osminkad Julianne Moore, kanske?

Men tills manuset är skrivet är faktiskt boken Åren i Paris av Paula McLain en riktigt bra story. Och allt skulle ändå inte få plats i filmen, som vanligt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar