fredag 1 mars 2013

Engelsfors revisited


Jag är nog inte ensam om att enträget vänta på del tre i Engelsfors-trilogin (efter att ha läst Cirkeln och Eld ville jag bara hoppa in och leva i böckerna). Eftersom Nyckeln dröjer ända till i höst är det tur att Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg förbarmat sig över oss stackars trängtande själar och beslutat sig för att i samarbete med tre tecknare ge ut en novellsamling i serieformat, där samtliga historier har anknytning till böckerna.

Berättelser från Engelsfors släpps först om  några veckor, men igår landade ett litet läsprov i butiken med en av de utlovat åtta novellerna. Jag kastade mig såklart över det lilla häftet, innehållande novellen Tornet, tecknad av Kim W Andersson (ni kan hämta den i våra butiker!). Den presenterar Adriana Lopez historia, kärleken som så när kostade henne livet. Och vi får dessutom en skymt av Rådets slutna värld.

Kanske är det min ackumulerade längtan som gör att jag blev nästan orimligt förtjust, men om resten av samlingen håller samma klass som denna första novell, så kommer i alla fall vi inbitna Engelsforsfans att bli mycket nöjda.

Utöver Kim W Andersson medverkar Karl Johnsson och Lina Neidestam i boken som släpps den 20 mars. I can hardly wait.

På böckernas Facebooksida finns fler smakprov och teasers.

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar