onsdag 6 mars 2013

Fint och filosofiskt om liv och död

Var kommer vi ifrån? Och vart är vi på väg? De riktigt stora frågorna avhandlas i Petrus Dahlins och Maria Nilsson Thores nyutkomna Innan jag fanns.

Systrarna My och Py följer med morfar till landet. Mitt i vedhuggningen, under en oändligt stor och nattsvart stjärnhimmel, funderar de på vad man är innan man finns. Kanske en svävande bebisrymdfarare... ett pyttelitet hål... en komet med liten svans som sveper ner till jorden och in i mammas mage? Och morfar då, som är så gammal. När han dör. Vad händer då?

Det här är en mycket fin och filosofisk bilderbok om frågor som sysselsätter oss alla. Liv och död. Och svaren som ges? Frågar ni mig är de lika troliga som någon annan teori om existensen. Varför inte liksom? Jag blir gärna ett skrumpet frö som färdas med en stjärnvind när jag dör.

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera