måndag 25 mars 2013

Gästbloggare: Jessica Lindholm och Linda Palm

Idag slår vi till med två premiärer i vår gästbloggarkategori: Dels låter vi för första gången två gäster dela på utrymmet. Dels är det första gången barnboksmakare skriver under den här vinjetten. Välkomna Linda Palm och Jessica Lindholm!



Linda Palm: Författare


En nutida småbarnbok, full av bus och igenkännande vardag. Precis så tänkte jag när började skriva mina noteringar inför manuset till den nya serien av böckerna om Svea.

Att det blev om just Svea är inte konstigt alls. Hon är ett av mina barn och väldigt full med bus. En given inspirationskälla. Det händer saker mest hela tiden och trots att det många gånger kan vara lite svettigt som förälder skrattar vi gott tillsammans.

Jag har förstått att den här vardagen finns i de flesta familjer. Behovet av nya böcker för de allra yngsta har länge varit stort, i bokhyllan hemma hos oss men också på förskolor, i butiker och på bibliotek.

Det påverkade mitt val av målgrupp den här gången. Jag har tidigare skrivit 15 barnböcker men denna gång blir det premiär för just småbarnsåldern 0-3 år.

Ibland kan det vara svårare att skriva en text med väldigt få ord. Den ska säga så mycket.

Jag började som vanligt att skriva ett långt grovmanus, allt jag ville ha med i text på varje sida. Sedan ”skala” och ”skala” för att slutligen välja de ord som beskrev allt jag ville ha fram. En process som tar tid men viktig för att nå de små.

Som pedagog tycker jag att det sista uppslaget är en extra bonus. En sammanfattning, en så kallad ”storyline” i bilder där du tillsammans med ditt barn kan prata om det som hänt i boken.

 Läs gärna mer om mig och mina böcker här: www.lindapalm.se


Jessica Lindholm : Illustratör

I över tio år har jag, på heltid, ritat bilder av barn. Det har blivit så då de barnböcker jag illustrerat mest handlat om barn. Glada barn, ledsna barn, arga barn – hela registret och det är nog det jag tycker är roligast med mitt jobb. Att försöka beskriva en känsla genom ett snett leende, en liten rynka på ögonbrynet eller armar nedtyngda av hopplösheten när ens snuttefilt inte är torr. Så är det för Svea i Svea tvättar. Hennes filt är blöt men hon vill ha den ändå – NU!

Det är min favoritbild i boken, för visst känns det så ibland när något går emot. Man vill bara gråta, slänga sig på golvet, men det kan man ju inte. Man är ju vuxen.


Svea tvättar är Linda Palms och min femte bok tillsammans. Vi är ett bra team, väldigt olika men just därför ett bra komplement till varandra. Det börjar med att Linda får en idé, en text, som jag sen läser. Ibland har Linda en bild av hur figuren ska se ut och då ligger den i bakgrunden när mina egna bilder dyker upp i huvudet. En lång kedja av mail startar. Jag petar i Lindas text och Linda kommer med synpunkter på bilderna. Vi tycker inte alltid lika, vilket bara är bra, men efter att bollat fram och tillbaka några gånger enas vi alltid.




Jag ser fram emot att få följa lilla Svea och hennes bus i kommande böcker. Ser fram emot att försöka hitta den rätta känslan (och kanske känna igen mig igen) i de olika situationer Svea hamnar i.

Ser mer av vad jag illustrerat: www.jessica-lindholm.com


Om boken:
”Svea är ett och ett halvt år och dagarna fylls med bus. Det är så hon upptäcker! I den här boken träffar ni Svea när snutten tvättas - i toaletten. Som tur är hittar mamma och Svea en lösning som gör att allt blir bra till slut.
Sveaböckerna innehåller situationer som alla småbarnsföräldrar kan känna igen sig i. Situationer som kan vara lite stressande mitt i vardagen, men som är lättare att le åt i efterhand. I slutet av boken upprepas bilderna i en så kallad storyline så att du tillsammans med ditt barn kan sammanfatta boken.”



Snart kan du vinna ett signerat exemplar av Svea tvättar! Håll utkik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar