lördag 22 juni 2013

Ich bin ein Berliner!


Given lektyr på Berlinresa: Farväl till Berlin av Christopher Isherwood. Ögonblicket av Douglas Kennedy. Allt som är jag av Anna Funder. Eller kanske Berlin på åtta kapitel av Carl-Johan Vallgren?

Har just kommit hem från fem dagar i Berlin, och bokhyllan i lägenheten vi hyrde smackade in på åtminstone en av ovanstående titlar.  Inte en enda bok på tyska dock. Däremot ett urval svenska pocketböcker (varav en del mycket bra), som ni kan se på bilden ovan. Med en klart lysande stjärna i Inger Edelfeldts fantastiska novellsamling Rit från 1991. Se till att få tag i ett exemplar och läs det snarast! Fin litteraturservice från svenska hyresvärdar.

Nu hann jag ju ändå inte läsa en rad. Det visade sig nämligen att det finns ett liv utanför bokpärmarna också. Hör och häpna! Men eftersom jag föll handlöst för staden kommer jag att resa tillbaka med hjälp av orden snarast. Någon som har fler tips på Berlin-böcker än dem jag skrivit om här?

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar