måndag 3 juni 2013

Varde ljud!


Till skillnad från min eminenta bloggolega Susanna är jag inte särskilt förtjust i ljudböcker.
Jag har försökt, både hemma, i bilen och i lurarna på stranden, men jag blir alltid distraherad och tappar bort mig handlingen. (Av, i resp. ordning: Barn. Andra bilister som är idioter. Bikinis)
Kanske har jag för dålig koncentrationsförmåga. Kanske är det en vanesak.
De’ funk’ iallafall int’ för mig!

Jag försökte även mig på att lyssna på en bok eller två i MP3-spelaren när jag var ute och sprang men allt flåsande och frustande gjorde det omöjligt att följa någon som helst intrig. Det fick bli musik i lurarna istället. Gärna något aggressivt med tung bas som satte takten.
Men nu har mitt fyrtioåriga och sura högerknä satt stopp för min löpningskarriär. Jag har ersatt den med långa raska skogspromenader i Veberöds vackra environger istället.
Motion även det, men av en långt mer lugn och harmonisk variant. Och då känns det mest stressande med Nine Inch Nails eller TraKKtor pumpande i öronen.

Har sålunda gett mig på en annan slags lyssning.
Började med Bill Mahers New Rules, fortsatte med Tina Feys Bossypants (som jag iochförsig redan läst – och skrivit om här – men författaruppläsningen gav den en fantastisk ny dimension) och klämde även in hedersknyfflan Ellen DeGeneres självbiografi Seriously.. I’m Kidding.
Men favoriten än så länge är utan tvekan David Sedaris Let’s Explore Diabetes with Owls.

Sedaris läser sina 10-20 minuter långa kåserier/essäer själv och det är fullkomligt underbart.
För er som inte känner till David, han är en gay, femtionånting amerikan som av och till bott i Frankrike och England. Hans, vanligtvis, självbiografiska berättelser handlar ofta om barndomen, livet med pojkvännen Hugh och mer än ofta om kulturskillnader mellan USA och Europa.
Jag tror inte att någon idag levande författare har en större talang för att identifiera och beskriva vardagens, och livets, absurditeter.

“From the unique perspective of David Sedaris comes a new book of essays taking his readers on a bizarre and stimulating world tour. From the perils of French dentistry to the eating habits of the Australian kookaburra, from the squat-style toilets of Beijing to the particular wilderness of a North Carolina Costco, we learn about the absurdity and delight of a curious traveler's experiences. Whether railing against the habits of litterers in the English countryside or marveling over a disembodied human arm in a taxidermist's shop. Sedaris remembers his father's dinnertime attire (shirtsleeves and underpants), his first colonoscopy (remarkably pleasant), and the time he considered buying the skeleton of a murdered Pygmy.”

Sen har jag viss förståelse att damen med de två labradorerna kanske tyckte att det var lite olustigt att möta en nästan två meter lång bokhandlare som stod lutad mot en tall i skogen och asgarvade.
Jag ber om ursäkt.
Det var David Sedaris fel.

Johan Zillén
Bokia Killbergs Center Syd





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar