onsdag 17 juli 2013

Nesser i fin kryptisk form


Han kan konsten att sätta myror i huvudet på en, den där Håkan Nesser. Inleder min semester med hans nya roman, Levande och döda i Winsford. Jag började läsa romanen som följetong i Svenska Dagbladet - vilket onekligen har sin tjusning, att man inte kan rusa genom boken utan tvingas vänta tills nästa dag. Men när boken landade på Killbergs i Ängelholm kastade jag mig naturligtvis över den, letade raskt upp rätt ställe i handlingen och sträckläste.

Nu väntar upplösningen på detta väl upplagda drama i flera skikt, på nesserskt vis kryptiskt och med förgreningar till något förskräckligt som hände för länge sedan. Huvudpersonen, en kvinna i min egen ålder, hamnar på ett mycket märkligt sätt i England. Här hyr hon en stuga omgiven av hedar, dimma och hemligheter, vandrar runt med sin hund i ödemarken. Två självmördare har bott i stugan, bara det... Det är laddat med tät stämning, skräck och mysterier. Kvällen är vikt åt upplösningen. Stör ej!


Eva Killberg
Bokia Killbergs Ängelholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar