fredag 8 november 2013

Bokbranschen bävar…

Vi börjar närma oss sista helgen i november, då jag traditionellt brukar avslöja min lista på årets tio bästa böcker. Helt enväldigt/faldigt och oveten-fast-skapligt utvalda av eder vänlige kvartersbokhandlare.
Många är de förlag som håller andan nu. Ska deras böcker föräras en plats bland de hedervärda utvalda? Eller skall deras förhoppningar grusas och vinstprognoser krossas?

Jag behöver lite hjälp dock.
Har inte spikat listan helt och hållet ännu.

Vissa titlar är satta i sten. Fullkomligt orubbliga.


Gone Girl – Gillan Flynn
Min mormor hälsar och säger förlåt – Fredrik Backman
Onda flickor – Alex Marwood
Undret – R.J. Palacio
Simmaren – Joakim Zander
Sonen – Philipp Meyer

Vissa ligger bra till, men tänk om de kan petas ner några snäpp av ännu bättre böcker?


Och bergen svarade – Kahled Hosseini
Hur man blir snuskigt rik i snabbväxande Asien – Moshin Hamidt
Han är tillbaka – Timur Vermes
Förr eller senare exploderar jag – John Green (som egentligen borde vara satt i sten på topp tio, men har av någon outgrundlig anledning redan givits ut i pocket. Diskvalificeringsvarning där!!)
Polis - Jo Nesbø
Rörgast – Johan Theorin

Sen brukar jag ju envist hålla mig till skönlitterära titlar på listan. Ska man kanske lätta på regeln när det lästs otroliga böcker som:

438 dagar – Martin Schibbye och Johan Persson
Morantologi – Caitlin Moran
I kroppen min – Kristian Gidlund (fast den kommer också i pocket före jul….)

(Neil Gaimans ultramegasuperbonusbra-iga The Ocean at the End of the Lane diskas också eftersom författaren haft ohyfset att skriva den på engelska först (!) och sedan inte gett något svenskt förlag en rimlig chans att hinna översätta den och ge ut den i år!)

…och så har vi då de där böckerna som jag misstänker är riktigt fantastiska men inte hunnit läsa ännu. Ett par, tre till borde jag hinna klämma de närmsta veckorna. Som till exempel:


Americanah - Chimamanda Ngozi Adichie
Vanmakt – Thomas Erikson
Spåren – Deon Meyer
Godnattsagor för barn som dricker - Marjaneh Bakhtiari
Smutstvätt – Kalle Lind & Kringlan Svensson

Vilka har jag missat? Hjälp till! Ge mig tips! Snabbt för bövelen!!

Johan Zillén
Akademibokhandeln Center Syd

2 kommentarer:

  1. Här kommer några tips:

    ”Boel och Oscar” av Josefine Sundström

    ”Torka aldrig tårar utan handskar – 2 – Sjukdomen” av Jonas Gardell

    ”Vattnet i mars” av Mikael Fant

    ”Nattsländan” av Katerina Janouch

    ”Bödeln Frälsaren Observatören” av Catrine Tollström

    ”Lust” av Åsa Schwarz

    ”Hjärta av jazz” av Sara Lövestam

    Kristian Gidlund – ”I kroppen min”

    Jonas Gardell – ”Torka aldrig tårar utan handskar – 3 – Döden”

    Fredrik Backman – ”Min mormor hälsar och säger förlåt”

    Jonas Jonasson – ”Analfabeten som kunde räkna”

    Katarina Wennstam – ”Stenhjärtat”

    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gardell fick vara med förra året med del 1. Sen såg jag TV-serien... och så blev det inte mer läst där. Backman & Gidlund är med. "Bödeln.." tyckte jag var riktigt dålig.
      Åsas bok gillar jag, men inte topp-tio-gillar.
      De andra är inte min kopp té riktigt.

      Radera