måndag 25 november 2013

Bokhandlarna svarar: Vilka böcker ska få Augustpriset?

Ikväll smäller det! Då får vi äntligen veta vilka böcker som får årets Augustpris. Bokhandlarna har sina aningar om vilka det kommer att bli...

Eva Killberg Ängelholm: För att de inte bara överlevde, utan också vågade skriva den nakna sanningen om sitt livsfarliga uppdrag: Johan Persson och Martin Schibbye får Augustpriset i fackklassen för sin bok 438 dagar.
För den mest fantastiska skildring jag läst av en erotisk scen och dessutom en av de mest rörande kärlekshistorierna: Per Olov Enquists Liknelseboken i romanklassen.
Och i barn- och ungdomsklassen: Priset går till Sara Kadefors för Lex bok, som alltid skriven med en enorm känsla för ungdomars liv. En svår och ömtålig konst, utan att det blir löjligt.



Johan Zillén, Center Syd: Barn: Hoppas på Sara Kadefors Lex Bok, men det blir säkert Snöret, Fågeln och jag. Typisk bok som gillas av bibliotekarier och kulturella farmödrar samt inga barn alls någonstans.
Fack: Vill tro på Schibbye/Perssons utmärkta 438 dagar men misstänker att Dan Josefsson bok om Quick, Mannen som slutade ljuga, ligger bättre till hos juryn.
Skön: Är fortfarande skakad över att Jonas Gardells Torka aldrig tårar utan handskar-svit inte blev nominerad alls! Är det kanske för att boken delades upp i tre delar? Bad move Jonas... Som nomineringarna ser ut nu förutspår jag promenadseger för Lena Anderssons Egenmäktigt förfarande.
 
 
 
Veronica Wästergård, Växjö: Egen mäktigt förfarande av Lena Andersson! Min solklara favorit i den skönlitterära kategorin. Hörde henne berätta om boken och är hennes skrivande bara i närheten av den presentationen så får hon 5 solar av mig. 
Expeditionen – Min kärlekshistoria av Bea Uusma! I kategorin fackbok hoppas jag på att Bea Uusma tar hem priset. Med ett sådant engagemang, enormt förarbete och med ett smittande brinnande intresse för sin historia så är hon verkligen värd detta pris. Tror dock att hon har lite konkurens från 438 dagar
Lex Bok av Sara Kadefors! Oerhört aktuellt ämne om bloggar och livet som tonåring. Kanske även en tänkvärd bok för oss som kallar oss vuxna.
 
 
Susanna Mattsson, Jägersro: Hmmm, i skönlitterära klassen får jag hoppa. Jag har röstat. Och nej, jag talar inte om hur...
Bland fackböckerna hoppas jag på Bea Uusmas fantastiska (fanatiska?) nördverk Expeditionen - Min kärlekshistoria, mer om den här. Lika gärna kan priset gå till Johan Persson och Martin Schibbyes 438 dagar. Boken höll min sambo sömnlös tills den var utläst, och utdraget jag läst tyder på att den var värd den förlorade nattsömnen.
Barn- och ung är en svår kategori tycker jag, att blanda bilderböcker med kapiteldito för "unga vuxna" gör bedömningen svår. Men jag ser gärna Anna Höglunds lilla pärla Om detta talar man endast med kaniner högst upp på prispallen. Helt knäckande fint om att känna ensamhet i existensen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar