söndag 10 november 2013

Damer på fars dag

Deckare, andra världskriget, skägg- och gubböcker i all ära, men känns det inte lite... gjort?

Mitt förslag är att far idag får stifta bekantskap med några av de allra bästa kvinnliga författarna. För det är ett välkänt faktum att kvinnor läser böcker skrivna av både kvinnor och män. Män läser böcker skrivna av män. (Detta är en generalisering, jag vet, världen är inte svartvit, men ibland närapå.)

Som av en händelse har jag också några pockettips i bakfickan som kommer att göra pappsen överlycklig så illans bra som är de. Alltså bestämmer jag enväldigt att alla pappor idag får följande kvartett:

Vi kom över havet av Julie Otsuka
En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie
Vad jag älskade av Siri Hustvedt
Till sista andetaget av Anne Swärd (ja, den är slut på förlaget, men vi har kvar ett ex i hyllan. Lycklig är den pappa som lägger vantarna på det!)


Har han läst någon av oavnstående så ge honom istället En dåre fri av Beate Grimsrud, Utrensning av Sofi Oksanen eller valfri Alice Munro.

Grattis far! Idag kommer dina litterära vyer att vidgas!

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar