onsdag 18 december 2013

Årets bästa böcker: Veronicas tio-i-topp

MIN topplista 2013!

Vi har ju alla olika tycke och smak, tack o lov! Min smak går också i vågor beroende på humör, och det kan verkligen variera. Men efter mycket brainstorming så blev det så här:


1. Här hade jag ingen beslutsångest, Fredrik Backmans Min mormor hälsar och säger förlåt är den självklara ettan för mig. En rolig, varm berättelse om människor med så mycket godhet inom sig som jag önskade att alla i denna värld hade. Och skriven med ett fullkomligt lysande språk får denna bok högsta betyg.

2. En oväntad vänskap av Abdel Sellou: En verklighetsbaserad bok om vänskapen mellan en handikappad man och hans assistent. Bara läsa och njuta!

3. Pojken i resväskan av Lene Kaaberbøl och Agnete Friis: Skrämmande, spännande o ovanlig deckare/thriller om en pojke som försvinner. En bok som får blodet att frysa och pulsera om vart annat.


4. Onda flickor av Alex Marwood: Briljant klump-i-magen-bok som etsar sig fast i flera veckor.

5. Andra andningen av Sofie Sarenbrant: Boken utspelar sig på fyra timmar under Stockholm Marathon. Vågar du springa ett Marathon efter att läst denna?

6. De skandalösa av Simona Ahrnstedt: Vad blir bättre på sjätte plats än en erotisk bok. Mycket bra skriven bok i historisk tappning med en hel del erotik utan att det tar över handlingen. Vem kunde gissat att en sån skulle hamna på min topplista?!



7. Analfabeten som kunde räkna av Jonas Jonasson: Kanske inte lika bra som Hundraåringen men helt klart mycket läsvärd rolig bok. Sen är jag kanske lite patriot också eftersom Jonas Jonasson är härifrån Växjö :-)

8. Wall Street vendetta av Mike Cooper: Actionfilm i bokform! Får inte missas av actionälskare och även andra såklart!

9. Fjärilseffekten av Karin Alvtegen: Om Bodil med en obotlig sjukdom som bryter upp sitt inrutade tråkiga liv för att göra de små sakerna hon alltid velat göra. Vackert språk i en bok som man känner en behörighet med.

10. Guld av Chris Cleave: En författare jag verkligen har fattat tycke för efter boken Little Bee och som än en gång producerar en superbra bok, denna gången i sportens tecken.

Veronica Wästergård
Killbergs Bokhandel Växjö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar