tisdag 10 december 2013

Ett ljus i februarimörkret!


Nej, jag har inte tappat tidsuppfattningen. Jag vet att det bara är december och snart jul och allt det där. Men om det känns mörkt och jobbigt nu... Hur otroligt segt kommer det då inte att kännas i februari?

Om man då inte, som en bokhandlarkollega och jag, redan smitt en plan! För som en skänk från ovan (eller varifrån de där skänkerna nu brukar komma...) så sätter Malmö Opera upp Rebecca, baserad på - just - romanen Rebecca som jag tänkt att läsa i tid och evighet (och som väl borde kvala in bland den där sortens böcker jag sökte med ljus och lykta för ett tag sedan). Ny läsupplevelse! Tysk dramamusikal! Bokhandlare på Operan! Kultur i kvadrat!

Som om den inte var det redan innan är julläsningen alltså fixad. Boken redan på väg till min väntande famn.... Åååååå, jag gläder mig! Så mycket att jag bildgooglar omslag för att få feeling. Och oj, om jag får feeling!





"Last Night I Dreamt I Went To Manderley Again." So the second Mrs. Maxim de Winter remembered the chilling events that led her down the turning drive past ther beeches, white and naked, to the isolated gray stone manse on the windswept Cornish coast. With a husband she barely knew, the young bride arrived at this immense estate, only to be inexorably drawn into the life of the first Mrs. de Winter, the beautiful Rebecca, dead but never forgotten...her suite of rooms never touched, her clothes ready to be worn, her servant -- the sinister Mrs. Danvers -- still loyal. And as an eerie presentiment of evil tightened around her heart, the second Mrs. de Winter began her search for the real fate of Rebecca...for the secrets of Manderley.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar