lördag 28 december 2013

Jag älskar stjärnsystemet!


Vintern är egentligen inget för mig. Oavsett om det är en grå, mörk historia som i år eller om det är en gnistrande snötyngd sak med endast tomten vaken. Mörker och kyla är inte min grej helt enkelt.

Men en sak gör vintern, om inte älskansvärd, så ändå mer uthärdlig, och det är stjärnhimlarna. Framför allt sedan jag flyttade ut i skogen och himlen välver sig över mig i sin mörka oändlighet när jag kliver ur bilen efter jobbet. Det är andlöst vackert.

När jag var barn kunde jag dessutom en massa stjärnbilder, och orsaken var dels min bästis oförtröttliga pappa som tog med oss ut och pekade och pekade. Dels Johannes Brost. Ja, mina generationskamrater förstår att det inte är de där stjärnorna han såg på kemisk väg lite senare jag avser, utan världens bästa julkalender Stjärnhuset (finns för er som inte bar brun velour som små i SVT:s öppna arkiv), som handlade om mytologin bakom våra stjärnbilder.

Julkalendern baserades på radioserien Hjältar och monster på Himlavalvet av Maj Samzelius. Den här radioserien blev i sin tur också bok, och som jag jagat den boken! Nu finns den äntligen i ett jättefint nytryck, och jag vet vad jag ska göra resten av vintern.

Här kan ni lyssna på första avsnittet i radioversionen av Hjältar och monster... Kanske kan det ge andra vinterhatare lite tröst i kolsvartet. Mycket nöje!

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar