lördag 22 februari 2014

Bokhandlarna svarar: Odettes REA-tips!

Jag gör som jag brukar (vilket betyder att jag gjort det en gång tidigare…) och tipsar om barnböcker man inte får missa i årets bokrea-katalog.

0-3 år:


Nalle – Grete Janus Hertz & Mogens Hertz. En riktig klassiker för de allra minsta.

Sagan om den lilla, lilla gumman – Elsa Beskow. Kommentarer överflödiga…

Busiga Bebben – Thomas Svensson. Favorit i repris, denna bok har varit slut på förlaget ett bra tag.



3-6 år:


Fem myror är fler än fyra elefanter – Owe Gustafson. Det var dessa myror och elefanter som lärde mig att läsa. Lärorikt och kul!

Nicke Nyfiken på sjukhus – H.A. Ray. En av mina egna favoritböcker som barn.

Tre sagor – Jan Lööf. Skrot-Nisse, Morfar är sjörövare och Sagan om det röda äpplet finns i denna fina samlingsvolym.



6-9 år: 


Kalla mig Paddington – Michael Bond. Ännu en nostalgitripp för mig.

Hundralappen – Helena Bross. Extra lätt att läsa med bara versaler för dem som precis knäckt koden.

Äventyr med Sigge – Lin Hallberg. För den inbitne hästtjejen/killen.



9-12 år:


Fem räddar en hemlighet / Fem gör ett fynd – Enid Blyton. Går inte att välja mellan dem, lika bra!

Rädda Rabalder – Inger Frimansson. Välskriven hästbok för slukaråldern.

Rodrick regerar / Gregs bravader – Jeff Kinney. Vardagsberättelser i dagboksform varvat med illustrationer. Perfekt för dem som tycker att en ”vanlig” bok kan vara jobbig att ta sig igenom.



Fakta:


Min första kokbok. Lätta recept med tydliga bilder.

Första uppslagsboken. För den vetgirige.

Så funkar maskiner. Den här ska jag absolut köpa själv! Perfekta presenten till brorsonen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar