torsdag 27 februari 2014

Jag och Anton Tjechov i en hammock med champagne


Jodå, jag har precis som alla andra slagit ihjäl tiden med några Buzzfeed-test (som Beatle är jag en ung Paul McCartney, min riot grrrl-persona är Courtney Love, som rockband är jag Pink Floyd, mitt egentliga hemland är Norge, jag borde bo i Portland osv. osv.

Men gissa om jag verkligen gick igång på "Which classic author is your soul mate". Jag tänkte (helt otippat) att det skulle bli Jane Austen, eller kanske Oscar Wilde. Döm av min förvåning när the man of my dreams är... Anton Tjechov!

Så lite koll jag har på honom. Minns att min gymnasielärare i svenska underströk att hans namn skulle uttala Tjechav (hon var för övrigt ryska). Har väl läst Måsen och Körsbärsträdgården vid något tillfälle i forntiden (läs återigen gymnasiet, kanske under litteraturvetenskapen), men vi har aldrig riktigt tjongat, som man säger.

Å andra sidan. Det här låter ju inte så dumt. Alldeles lagom dekadent och Fin de siècle: 

Calm and contemplative, you need someone who shares your desire to lie in a hammock in the Russian countryside, drink champagne, and think about the meaning of life. Both of you know that love, alas, is a fickle emotion, so you must cherish it for the fleeting moment in which it graces you.

Men, killen dog ju vid 44. Så när han kilat vidare kanske jag kan klubba med Oscar och brodera med Jane. Vem har sagt att man inte kan ha kakan och äta den?

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

2 kommentarer:

  1. Champagne och Tjechov i en hammock låter som ganska idealisk sysselsättning tycker jag!

    SvaraRadera