onsdag 12 mars 2014

Alan Banks äntligen i gammal god form!


Jag och Peter Robinsons polishjälte Alan Banks går numera vad man skulle kunna kalla way back. Det vill säga, när jag började läsa deckare igen (vilket sammanföll med att jag började jobba i bokhandel igen) läste jag utmärkta En ovanligt torr sommar (finns att få tag i som ljudbok, ett tips för älskare av klassisk engelsk krim. Den är fortfarande bäst i serien) och sedan var jag fast. I några år hade Alan och jag en fin relation. Men så slutade han leverera. Det blev urvattnat och oinspirerat. Och hur hade jag i den där första rosa förälskelsedimman kunnat missa att kvinnoporträtten var så trubbiga?

Kanske var det inte han, utan jag. För ju mer jag läser i genren, desto mer måste jag ju finna. Och när jag mötte Peter Robinson första gången hade jag ju till exempel inte träffat Tana French och Gillan Flynn (som överglänser det mesta). Men oavsett vems felet var, mitt eller Robinsons, så kändes det tråkigt att inte få de där fina stunderna med Banks.

Så jag har omöjligt kunnat bryta vår relation. Hoppfullt har jag gång på gång gått tillbaka, tänkt att den här gången ska det väl bli bättre? Så självklart kunde jag inte hålla mig ifrån halvnya I mörkret skugga (gavs ut i höstas), där ett polismord blir startskottet för en utredning som kommer att innefatta såväl människohandel som en ung kvinnas försvinnande flera år tidigare.

Och döm av min glädje! Banks är tillbaka i gammal god form! Tack deckargudar! Jag får precis vad jag vill ha. Ett inspirerat mordfall med förgreningar (polismannen med armborst på vilohemmet). Otaliga koppar te och ännu fler pints med lager. Dessutom läser den gode Alan Sofi Oksanen (även om han tycker att hon är svår, vilket inte är sant, men så klart är hon svårare än Peter Robinson) och lyssnar på Arvo Pärt.

Som grädde på moset introduceras ny kvinnlig kollega som i och för sig blir ganska stereotypt beskriven till en början men som 1) fördjupas och 2) inte är med som i första hand love interest. I like. Keep up the good work, så kommer vår kärlekshistoria att hålla, Peter!

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar