fredag 7 mars 2014

Highway to Halland!


Tom Rob Smiths Barn 44 är en av de absolut bästa spänningsromaner jag läst. En När lammen tystnar i Stalins Sovjet ungefär. Mörk, våldsam och med ett språk man sällan ser i kriminallitteratur. (Boken håller just nu på att filmatiseras med Tom Hardy, Joel Kinnaman, Noomi Rapace och Gary Oldman i huvudrollerna ...). I den, och i två böcker till, fick vi följa polisen Leo Demidov som inte bara fick tampas med skurkar och grymma seriemördare utan även med en Sovjetisk polismyndighet som vägrade erkänna att brott ens fanns i den "perfekta" staten.

Nu kommer Smith med en ny bok. Vi har nu lämnat Putins paradis och finner oss istället i ... Halland .... Inte den vanligaste platsen att förlägga en thriller. "The Fear in Falkenberg" liksom ...

"Om du vägrar tro på mig är du inte längre min son ..." Daniel, en ung man i London, trodde att hans föräldrar njöt av en fridfull pension på landet i moderns hemland Sverige. Men med ett telefonsamtal ändras allt. "Din mor mår inte bra", meddelar hans far. "Hon har vanföreställningar och har blivit intagen på mentalsjukhus".

Innan Daniel kan ta ett plan över till Sverige ringer hans mor. "Allt den mannen säger är en lögn. Jag är inte galen. Möt mig på Heathrow." Daniel slits nu mellan sina föräldrar. Vem ska man tro på? Vem kan man lita på? Daniel måste nu undersöka bevisen och avgöra själv vem det är som talar sanning. Och kanske är det dags att hans egen hemlighet till slut kommer upp till ytan." 

Låter spännande, inte sant? Men detta är väldigt långt från Barn 44. Visst finns det inslag av våld och spänning, men The Farm (Gården, när den utkommer på svenska i juni) är faktiskt snarare ett psykologiskt drama än en thriller. Inget fel på det naturligtvis. Och det är en välskriven och klart läsvärd bok utan tvekan. Det var bara det att jag förväntat mig en lika ryslig upplevelse som han bjudit på förr ....

Så, liiite besviken blev jag.

Johan Zillén
Akademibokhandeln Center Syd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar