tisdag 15 april 2014

Evas påskägg: Jakthundar, göken och andra skatter


Ja, visst saknade vi henne igår, men den som väntar på något gott... Här kommer Evas påskläsning:



Om jag inte redan hade läst Jakthundarna av Jörn Lier Horst - då hade det varit den perfekta "påskekrim"-deckaren. Nu får jag nöja mig med att rekommendera den varmt. En sympatisk polis, hans nyfikna journalist till dotter, och slemma förbrytare. Så vann också Jakthundarna det nordiska deckarpriset förra året.

Nu satsar jag i stället på Gökens rop av Robert Galbraith, en pseudonym som döljer Harry Potters "mamma". Det lär vara en deckare i god engelsk stil - och det gillar jag. Ser mig redan sitta i vårsolen och mysa med den ganska tjocka deckaren (dock inte tegelsten, som Elisabeth Georges böcker).

Mellan varven tar jag Danny Wattins Herr Isakowitz skatt, en lättsamt skriven, självupplevd historia om att hitta en nergrävd skatt i Polen.

Och förstås - Torgny Lindgrens Klingsor. Gubben har en underbar humor, blandar högt och lågt hej vilt och boken i sig är färgsprakande som ett godisägg!

Eva Killberg

Killbergs Bokhandel Ängelholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar