fredag 8 augusti 2014

Bokhandlarna svarar: Vilken bok har förändrat ditt liv?


Johan Zillén, Center Syd: Tror inte att jag kan välja en enskild bok som förändrat mitt liv. Utan Stephen King och Clive Barker hade mina tonår varit mycket tråkigare. Att upptäcka Douglas Adams gjorde nog lika mycket för mitt humorsinne som Monty Python. Men måste jag peka på en enda bok som kastade iväg mig längs litteraturens autobahn så var det nog Terry Pratchett och Neil Gaimans Goda Omen. Det var min introduktion till båda herrarnas författarskap och idag, ca tjugofem år senare, är de fortfarande två av mina absoluta favoriter.





Susanna Mattsson, Jägersro: Som den skönlitteraturälskare jag är borde livsförändrarboken vara någon av de stora ryssarna, eller kanske något engelskt vindpinat, men faktum är att jag väljer en fackbok. När jag som 20-åring läste Carin Holmbergs Det kallas kärlek var det en ny värld som öppnades. Visst hade jag varit feminist innan, men Holmbergs knivskarpa genomlysning av parrelationens maktstruktur... det kan låta torrt, men den är helt enkelt lysande! Läs den alla som någon gång har misstänkt att det privata kan vara politiskt. Den finns fortfarande i pocket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar