fredag 19 september 2014

Åh, Klas!

Många vita kalufser på stadsbiblioteket igår. Och så min röda.
Jag var lite besviken på Klas Östergrens framträdande i Babel härförleden. Tyckte att samtalet blev vagt och ofokuserat. Mycket tror jag att det berodde på Jessika Gedins frågor, som kändes ovanligt lama och spretiga. (I övrigt tycker jag att hon gör ett jättebra jobb numera, just for the record.)

Skillnaden var milsvid när sagde Östergren mötte sin förläggare i ett samtal på Malmö stadsbibliotek igår. En hel timmas penetration av nya romanen "Twist", hade gärna fått bli två. Det var oavbrutet intressant, och Östergrens fina humor och något slingrande sätt att komma till saken kom helt till sin rätt.

Som om han inte redan vunnit mitt hjärta hör jag honom plötsligt yttra orden "romanens temata". TEMATA! Klas, jag älskar dig.

I helgen är det jag som börjar lyssna på "Twist". Släpps som ljudbok idag.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar