fredag 24 oktober 2014

Bokhandlarna svarar: Vem tycker du ska få Augustpriset?

I veckan tillkännagavs vilka böcker som nominerats till Augustpriset. Vi frågade våra bokhandlare vem som borde få priset.


Johan Zillén: ​Jag tror inte att jag läst någon svensk titel i år som hade tagits på allvar av Augustjuryn. Majgull Axelssons "Jag heter inte Miriam" kanske? (Jag har inte läst ut den än ..) Rysliga "Inga kelgrisar, inga styvbarn" av Cia Sigesgård tyckte jag mycket om. Den hade varit en tuff hermelin bland alla de finlitterära katterna.








Susanna Mattsson: Jag saknar både Klas Östergren ("Twist") och Bruno K Öijer ("Och natten viskade Annabel Lee") bland de nominerade i skönlitterära klassen. Tycker även att Majgull Axelssons senaste platsar. Skam till sägandes har jag knappt läst en enda nominerad bok (med undantag för delar av Lars Lerins "Naturlära" som är helt magisk). Steve Sem-Sandberg och Sara Stridsberg är båda författare jag håller högt (för er som inte gjort det, läs "Theres" och "Drömfakulteten" - nu!!) och Ida Börjels upläsning ur "Skåneradio" på Kulturhuset Underjorden i Göteborg 2006(?) var en fest. Tror dock att Kristina Sandberg kammar hem priset, hennes roman känns helt i linje med de böcker som brukar vinna. Svensk nittonhundratalshistoria med stor läsarpotential hos den kultur (och schal-)bärande klassen.


Samtliga nominerade böcker hittar ni här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar