onsdag 31 december 2014

Årsbokslut (ett skralt) och läsmålsättning 2015


Såhär på nyårsafton tänkte jag slå till med sedvanlig summering av årets läsning och en målsättning inför 2015. Med tanke på hur jag uppfyllt förra årets läsmålsättning så tror jag att jag gör bäst i att vara modest i mina ambitioner.

Susannas läsår 2014 (förra årets siffror inom parentes):

46 (och cirka fyra halvt) lästa böcker (54)
29 skrivna av kvinnor (27)
19 skrivna av svenska författare (26)
4 skrivna av författare med rötter utanför Sverige/Storbritannien/USA (men då är två från Norge) (8)
1 skrivna av en Nobelpristagare (d.v.s. halvt godkänt i Nobelprisutmaningen) (0)
8 deckare (18)
22 romaner (19)
9 fantasyböcker (ingen siffra)
5 ungdomsböcker (10)
2 reportageböcker (ingen siffra)

Slutsats: Jag har varit något slapp. Bland det jag har läst har det dock funnits många glimrande skatter.

Läsmålsättning 2015:
(något av en upprepning av förra årets, men så går det när man inte lyckas)
Minst en bok i veckan
Två Nobelpristagare
10 böcker av författare med rötter utanför Sverige/Storbritannien/USA

Se hur jag lyckas 2015. Och gott nytt läsår!

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar