torsdag 11 december 2014

Gästbloggaren: Björn Flintberg

Det här med att vara småföretagare och entreprenör är omgärdat av en massa myter. Främst är kanske myten om den ständigt framgångsrike och lycklige företagaren som alltid bestämmer över sin tid, och som själv väljer vilken lön han eller hon vill ta ut. I de allra, allra flesta fall är det där inte sant. Visst kan framgången komma, men den är inte lika självklar som det kan tyckas ibland när vi läser om framgångssagorna på nätet. Minecraft som säljs för mångmiljardbelopp. Spotify som blev en internationell saga. Rapunzel som med sina hårförlängningar tog sig ut i Europa.

Entreprenörskapet har en baksida, som handlar om långa hårda kvällar, bortprioriteringar av familjen, månader där den valfria lönen består i ingen lön alls eller någon tusenlapp för att klara det väsentligaste, och en ständig ångest över om försäljningen den kommande månaden ska räcka till för skatter, avgifter och personalens löner.

Båda bilderna är lika sanna, men bara en pratar vi om. Den andra är skamfylld och pinsam. Svår att prata om för negativa besked föder inte försäljning. Längst ut på den mörka sidan finns ordet som får alla att tystna – ja, hela omvärlden faktiskt. Konkurs.

"Kraschen – en bok om kriser, konkurser och andra baksidor av entreprenörskap" handlar om en av de nära 7000 konkurser som ägde rum förra året. Den handlar om min resa. Om när jag, en serieentreprenör, äntligen satsade stort, för att bygga något varaktigt, något internationellt. Ett snabbväxande appbolag när mobilen fortfarande var något nytt.

Boken låter dig följa med på just min resa, och ganska naket klär jag av mig de känslor som jag möter på vägen från framgång genom olika kriser till promenaden bort till tingsrätten. Boken är en fackbok, som tar upp hur saker fungerar, men den är personligt skriven, så att alla som på ett eller annat sätt är intresserade av företagande och entreprenörskap kan ha glädje av den. Den innehåller också konkreta och tydliga förklaringar på vad som händer i en konkurs och vad den innebär – något jag själv frenetiskt sökte svar på utan att finna när jag var där i maj förra året.

Det finns också ett ljus i tunneln och en väg tillbaka, och det är detta jag mest av allt vill skicka med mina brödrar och systrar som är företagare därute. Vägen tillbaka. Återupprättelsen och möjligheten att bli en bättre människa genom den kris som en konkurs innebär. Jag hoppas att alla konkursdrabbade, ja egentligen alla företagare, vill läsa min bok. Jag tror den behövs och för mig är den ett startskott för att försöka lyfta debatten om konkurs och skam ut i ljuset.


Björn Flintberg är född och uppvuxen i nordvästra Skåne men har under sin karriär bott både i England och USA. Idag jobbar Björn som rådgivare åt offentlig sektor med IT-frågor i kombination med skrivandet



Björn Flintberg är född och uppvuxen i nordvästra Skåne men har under sin karriär bott både i England och USA. Idag jobbar Björn som rådgivare åt offentlig sektor med IT-frågor i kombination med skrivandet. - See more at: http://hoi.se/forfattare/bjorn-flintberg/#sthash.mkl9YZhD.dpuf
Björn Flintberg är född och uppvuxen i nordvästra Skåne men har under sin karriär bott både i England och USA. Idag jobbar Björn som rådgivare åt offentlig sektor med IT-frågor i kombination med skrivandet. - See more at: http://hoi.se/forfattare/bjorn-flintberg/#sthash.mkl9YZhD.dpuf

1 kommentar:

  1. Hej Björn!
    Vi har nog en hel del att tala om.
    Min bok heter "Från liten kyckling till fullfjädrad entreprenör"
    På konkursområdet finns mycket att göra.
    Hälsningar
    Helén
    www.helenandersson.se

    SvaraRadera