onsdag 24 december 2014

Jullov - läslov

Hoppsan, råkade visst få ETT HALVT KILO chokladpraliner från jobbet också.

I år har jag faktiskt nästan ett riktigt jullov. Jobbar min sista dag för året idag (javisst, vi har öppet!) och ställer mig åter i butiken någon gång efter nyår. Hög tid att planera julläsningen alltså.

Att jag ska lyssna på Alex Marwoods "Granne med döden" avslöjade jag ju redan igår. Men blev dessutom väldigt sugen på "Ett norrländska trauma" av Victoria Larsson när jag bläddrade igenom Svensk Bokhandels vårnummer. En halvt självbiografisk roman om en västerbottnisk tonårstjej förälskar sig i och börjar brevväxla med trippelmördaren Juha Valjakkala.

Tack vare mamma som först önskade sig Knausgårds "Själens Amerika" av mig i julklapp och sedan raskt sprang och köpte den till sig själv så är jag nu själv ägare av denna (vad jag är alldeles övertygad om är en alldeles ypperlig) essäsamling. Kanske kan den erbjuda tröst för att jag missade julens Knausgårdsigneringar runt om i Malmö. (Kanske ska vi vara riktigt glada att jag missade dem, kanske hade jag gått över styr, citerat kärleksdikter, kommit med hemknypplade presenter, lurat ned honom i en jutesäck och haft honom i källaren som en annan Josef Fritzl...)

När också en förhoppning om att äntligen kunna installera en läsfåtölj och en bokvägg i vårt evighetsprojekt till hem. Kanske kan jag klämma in det någonstans mellan böckerna och pralinerna.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar