lördag 24 januari 2015

Men är det inte...?



Det är mycket snack om att tv-serietittandet är den nya läsningen. Det stämmer väl inte riktigt i mitt fall. Men i perioder kan östtyska familjekrönikor, transföräldrar, hårdföra mc-snubbar och allehanda McNulty:s kidnappa min lästid. Ibland så till den grad att jag träffar dem i verkliga livet.

Nyligen var till exempel Opie ("Sons of anarchy" innan det blev dåligt), Saul Berenson ("Homeland") och Big Boo ("Orange is the new black") inne i butiken. På samma dag! Snacka förvirring.

Deras inköp bekräftade också att det verkligen var de och inga taffliga look alikes jag såg. Opie köpte barnböcker (jag ser inte honom som en stor läsare, men Lyla läser säkert för kidsen). Big Boo köpte gratulationskort (bakom den hårda ytan klappar som vi vet ett gott hjärta, eller så var det bara någon tjusig ny donna på avdelningen som skulle smörjas). Saul Berenson köpte fackböcker såklart (i och för sig tror jag inte att jag sett honom med mer än en tidning i handen, men om han inte gillar att försjunka i en god bok efter att världen är räddad ska jag äta upp min hatt).

Om karaktärer från tv kan dyka upp på det här sättet kan väl mina litterära vänner inte heller vara långt borta? Mr Darcy? Du är hjärtligt välkommen till Jägersro Center. Bara så att du vet.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar