fredag 1 maj 2015

Bokhandlarna svarar: Vad läser du just nu?

Johan Zillén, Center Syd: 
1. Vad läser du just nu? 
"Vi är alla helt utom oss" av Karen Joy Fowler

2. Hur långt har du kommit?
Drygt halvvägs av ca 350 sidor.

3. Varför plockade du upp just den boken?
Hört mycket gott om den från utländska källor. Samt att läsexet landade i min brevlåda häromveckan.

4. Vad tycker du om den hittills? 
Den är ... intressant. Lite klurig handling, men väldigt charmig prosa. Skulle nog kunna bli en bra Wes Anderson-film ("The Grand Budapest Hotel", "The Royal Tennenbaums" mfl.). Definitivt nyfiken på att se vart det barkar hän.


Eva Killberg, Ängelholm:
1. Vad läser du just nu?
"Store bror" av Lionel Shriver upptar just nu inte bara mitt sängbord, utan också mitt huvud och mina känslor.

2. Hur långt har du kommit?
Precis klar.

3. Varför plockade du upp just den boken?
 Shriver sätter skickligt ljuset på vår tids dilemman - framför allt när det gäller förhållandet till mat. Kan någon äta normalt och utan dieter eller överdrifter? Men det handlar också om de knepiga relationerna till föräldrar och syskon, om kändisskap och framgång. Vad är det värt egentligen?

4. Vad tycker du om den hittills? 
 Urbra! kände jag när jag nästan avslutat romanen. Men i natt, när "Store bror" höll mig vaken till slutet, fick jag mitt livs överraskning. Måsteläsning, absolut! Och vem blev inte nyfiken när Lionel Shriver själv var med i Babel häromsistens?


Filip Nygren, Helsingborg:

1. Vad läser du just nu?
"Wheel of Time"-serien i 15 delar på engelska (inkluderat prequeln), av Robert Jordan och Brandon Sanderson.

2. Hur långt har du kommit?
Cirka 5800 av 11916 sidor (pocketutgåvorna), dvs. del sju "A Crown of Swords", eller del åtta om man räknar prequeln också. Vem har påstått att det är krångligt att hålla reda på fantasy-serier?

3. Varför plockade du upp just den boken?
För att jag gillar självplågeri! Nej skämt åsido, det är en av de första fantasy-serierna jag läste och då utgivningen har sträckt sig över två och ett halvt decennium har jag aldrig haft chansen att avluta serien förrän nu.

4. Vad tycker du om den hittills? 
Mycket bra serie, men inte lika bra som jag minns, nuförtiden finns det författare som överträffar till och med Jordan, lyckligtvis är en av dem Brandon Sanderson som avslutade Jordans serie efter hans död, så jag ser verkligen fram emot de sista delarna som Sanderson skrivit. Det är dock dags att hoppa över till en annan bok och få ett litet uppehåll från denna episka serie, då det är risk för en massiv överdos just nu.


Susanna Mattsson, Jägersro:
1. Vad läser du just nu?
"Hyresgästerna" av Sarah Waters.

2. Hur långt har du kommit?
Nästan fem timmar in. Av 22,5.

3. Varför plockade du upp just den boken?
Sarah Waters är en favorit. Har ännu aldrig blivit besviken.

4. Vad tycker du om den hittills?
Jag är mycket nöjd. Var lite orolig efter att ha läst Amanda Svenssons svala recension i Sydsvenskan, men jag tycker så här långt att Waters levererar enligt förväntan. Det vill säga att hon skriver en slags underhållningsprosa med substans. Och så England!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar