fredag 15 maj 2015

Bokhandlarna svarar: Vilken bok ger du till din värsta ovän?


Susanna Mattsson, Jägersro: Först tänker jag att min värsta ovän borde få läsa något riktigt plågsamt tråkigt, som min hatbok "Den unge Werthers lidanden" eller "Ulysses" (ja, jag vet att min fiende kanske råkar få en Stor Litterär Upplevelse på kuppen – jag fick den inte). Men sedan tänker jag att kanske både min fiende och jag själv borde läsa Stefan Einhorns "Konsten att vara snäll" istället och helt enkelt sluta vara ovänner.





Eva Killberg, Ängelholm: Här får du - min värsta ovän: "Parfymen" av Patrick Süskind. Det vidrigaste jag läst är denna roman om den sjukt fule mannen som föds ner i fiskrenset på Paris fiskmarknad och blir besatt av lukter och parfym. Hans högsta önskan blir att tillverka en parfym med doften av unga kvinnor. För detta ändamål måste han slakta töserna. Till slut blir han själv slaktad av en naken mobb. Kan det bli värre? Om ni undrar - nej, jag har inte läst hela. Jag började och lade boken ifrån mig med avsmak, men har fått den refererad av andra som tycker precis tvärtom, att den faktiskt var fascinerande. Hur som helst, min oväns räddning är att den inte längre går att köpa - den är för gammal.



Johan Zillén, Center Syd: ​Eftersom jag är en fridens man, och avskyr tanken på att någon någonsin skulle vilja vara min ovän, väljer jag självklart "Bamses Kompisbok".
Problem solved!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar