torsdag 25 juni 2015

10 KLASSIKER DU REDAN BORDE HA LÄST BANNE MIG!


Sommartider är pockettider. Johan ser till att ni inte missar att läsa det ni redan borde ha läst:

1. "Vägen" – Cormac McCarthy
Världen bästa roman. Någonsin. Helt objektivt.

2. "Little Bee" – Chris Cleave
Nästan lika bra som världens bästa roman. Också objektivt.

3. "Sonen" – Philipp Meyer
En episk amerikansk släkthistoria i Steinbeck-klass!

4. "Boktjuven" - Markus Zusak
En otrolig roman. Gripande för alla åldrar (från typ 12).

5. "Min mormor hälsar och säger förlåt" – Fredrik Backman
”Ove” i all ära, men det här är Backmans bästa. Hittills.

6. "Flickan från ingenstans" – Justin Cronin
Vampyrapokalypsen kommer. Lika bra som Kings ”Pestens tid”.

7. "Vi kom över havet" – Julie Otsuka
En kollektiv dagbok som kommer träffa dig rakt i hjärtat.

8. "Vi måste prata om Kevin" – Lionel Shriver
Bra film. Ännu bättre bok. Obehaglig och fascinerande.

9. "Människohamn" – John Ajvide Lindqvist
Ajvides bästa, hittills. En saga om saknad och skräck.

10. "Förr eller senare exploderar jag" – John Green
Om kärlek i dödens väntrum. Svart humor och tårar utlovas.

Johan Zillén
Akademibokhandeln Center Syd

2 kommentarer:

  1. Jag har läst "Boktjuven" och "Mormor hälsar och säger förlåt", så jag förstår att jag har en del att jobba på ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl det som är det bästa, att man alltid har lite att jobba på när det kommer till läsning. Motsatsen vore ju förkrossande.

      Radera