lördag 13 juni 2015

Min hjältinna!

Samantha Ellis - min hjältinna!
Redan när jag läste om Samantha Ellis bok "Mina hjältinnor eller vad jag lärt mig av att läsa för mycket" i Bonniers sommarkatalog visste jag att detta var Boken för mig. Jag menar: "Borta med vinden"! "Purpurfärgen"! "Franny och Zooey"! "Svindlande höjder"! "Lace"! "Stolthet och fördom"!
Utropstecknen staplas.

Dessutom gick ju bokidén så hand i hand med Kulturklubbens omläsningsprojekt att det var som om författaren suttit med glaset mot dörren på våra träffar.

Sedan såg jag henne i Babels säsongsavslutning och förstod att: Vi måste ha skiljts vid födseln! (Utropstecken!) Denna underbart nördiga, litteraturälskande kvinna måste vara min syster. Tills jag jagat ner henne och tvingat mig till en relation i levande livet stalkar jag henne genom hennes blogg. Där får jag bland annat lära mig att vi är lika gamla (jag visste det - tvillingar!) och att vi båda älskar Kate Bush. Sannerligen en besläktad själ.

Nu har jag äntligen boken i min hand (tack Albert Bonniers förlag) och jag har redan börjat läsa kapitlet om "Anne på Grönkulla". Ljuvlighet!

Här kan ni för övrigt (i 17 dagar till) se Babel-avsnittet med Samantha Ellis och bli lika kära som jag.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar