måndag 8 juni 2015

Vardagsdramats okrönta drottning - "Sisterland" av Curtis Sittenfeld


Curtis Sittenfeld har en fantastisk förmåga att skriva romaner där det på ytan inte händer särskilt mycket, men i vilka du ändå sugs in som om läste du värsta actionthrillern. Ta internatskoledramat "Prep" till exempel, där den osäkra Lee Fiora gång på gång begår våld på sig själv för att klättra minimalt i skolans rangordningssystem. Inga stora gester där, bara gråtrist tonårsangst - ändå fullkomligt rafflande. Eller ta "American Wife", där Sittenfeld lyckas få till och med en presidenthustrus liv alldeles vanligt och vardagligt och ändå presentera det i slukarläsningsform.

Ergo - jag borde ha förstått att när jag hörde någon beskriva handlingen i "Sisterland" som "en bok om att amma i förorten" borde jag inte (som jag gjorde) låta den ligga oläst på nattygsbordet i över ett år. Istället borde jag ha tagit mig igenom det där första, lite sega, kapitlet och sedan njutit i fulla drag av Sittenfelds vardagsdrama. Nu dröjde det istället tills jag fick den engelska ljudboken i min hand. Då kunde jag å andra sidan inte sluta.

Boken handlar om de synska enäggstvillingarna Kate och Violet, olika som natt och dag. Medan Violet slår mynt av sin förmåga genom att arbeta som medium vill Kate inget hellre än att slippa den. Hon är fullt nöjd med att leva ett vanligt Svenssonliv med man och två små barn i en av St. Louis förorter. Men när Vi förutspår att staden kommer att drabbas av en förödande jordbävning tvingas Kate erkänna att det ligger något i hennes föraning. Hon känner det nämligen också.

Utåt sett är det här egentligen om bok om väntan på en händelse, snarare än en faktisk händelse - helt i linje med författarens faiblesse för det vardagligas dramatik. Större delen av handlingen utspelar sig nämligen före den förutspådda jordbävningen. Boken fylls av Kates (vår berättares) vardagsslit, hennes tankar om hur hon ska kunna skydda sin familj från den annalkande katastrofen, hennes dubbla känslor inför systerns profetia och den mediala tornado den drar igång, blandat med tillbakablickar på systrarnas barn- och ungdomsår (Sittenfelds uppväxtskildringar - mästerliga!). Och ja - en hel del amning i förorten blir det.  Men mycket snart har det utvecklats till en fullkomligt osläppbar historia om systerskap, lojalitet, kärlek och svek. Om vardagens små och stora katastrofer. Om hur livet kan vända på ett ögonblick. Och slutet! Jag säger bara att när saker faktiskt börjar hända, sker det inte som man väntat sig.

I efterhand fattar jag verkligen inte varför jag väntade så länge med att läsa den här boken. Nu vill jag istället inte slitas ur Kates och Violets värld. Om jag bara kunde få ta en liten kopp kaffe med dem och få veta... vad hände sedan? Tyvärr är jag själv helt osynsk, och har således ingen möjlighet att ta reda på det. Får nöja mig med att ha kammat hem en av årets (så här långt) största läsupplevelser. Och med att här och nu utnämna Curtis Sittenfeld till vardagsdramats okrönta drottning.

Själv lyssnade jag ju som sagt på "Sisterland" (mestadels förtjänstfullt, men ibland lite överspelat uppläst av Laurence Bouvard), men för den som föredrar att läsa på svenska och/eller pappersböcker har den nyligen kommit i pocket. Läs den!

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar