måndag 6 juli 2015

Bokhandlarna svarar: Sommarläsningsenkäten (Eva)



Sommaren är här (på riktigt nu) och vi kör vidare med årets sommarläsningsenkät. Vad, var, när och hur läser våra bokhandlare i sommar? Och vad ska du läsa? Idag har turen kommit till Eva som presenterar en salig sommarblandning

1. Bästa bok förra sommaren?

Bästa boken i fjol sommar tror jag faktiskt var "Stål" av Silvia Avallone. Hett och dammigt i den italienska stålstaden vid kusten, ett par bästisar som börjar nudda tonåren, livet... Och så välskrivet. Avallones nya, "Marina Bellezza" är lysande också den. Kanske jag läser om den i sommar.


2. Vilka böcker bara MÅSTE hinna läsas i sommar?

Måsteläsning i sommar är just i dagarna den vältimade thrillern "Almedalen har fallit" av Erik Lewin. Han vet allt om (bristande) säkerhet, scenariot känns verkligen ruggigt. Tänk - hela Sveriges viktigaste beslutsfattare samlade på samma plats, med en massa människor som vimlar omkring. Vilket terrormål! Henning Mankells "Svenska gummistövlar" håller mig just nu i stämning. Han har verkligen en god ton, den där Mankell. Underskattade Liza Marklunds nya "Järnblod" måste läsas inom kort. Jag tillhör dem som vill veta hur det slutar för Annika Bengtzon. Och likaså underskattade Mons Kallentoft, i sällskap med Markus Lutteman, har jag stora förhoppningar på. Uppföljaren till "Zack" heter "Leon" och lär vara lika urspännande. Vilken läsovillig ung man som helst kommer att fastna för läsning efter deras deckare, tro mig. Spännande från första sidan!

Sommaren är deckartid, så det blir en lång rad thrillers. Givna är också uppföljare av flera favoritförfattare: Kristina Ohlssons "Mios blues"; Stefan Ahnhems "Den nionde graven", Jussi Adler-Olsens "Den gränslöse".

Och så fort vi får en chans, lägger jag förstås vantarna på uppföljaren av Millennium av David Lagercrantz: "Det som inte dödar dig". Tyvärr blir det inte förrän under sensommaren, liksom Nessers nya. Men den som väntar på något gott..

För mycket deckare? Nej, det blir det inte. Jag smyger emellan med Alice Petréns "Made in France - stolthet och nationalism". Jättespännande! Sara Danius, nya ständiga sekreteraren i Svenska Akademien, ska jag också bekanta mig med genom samlingen "Husmoderns död". Lär vara lysande. Dessutom väntar "Hausfrau" av en Jill Alexander Nussbaum, som Dorothea Bromberg skickat oss. "En berättelse som tar andan ur dig" skriver Dorothea. Och då vet man säkert. Boken kommer ut i augusti. Lägg till det en annorlunda resehandbok inför höstens lilla utflykt till Italien: "Mitt Toscana och Umbrien" av Eskil Fagerström. Personligt skrivet med matnyttiga, aktuella tips. Det finns motsvarande för andra resmål från förlaget Karavan.


3. Vilken bok är du egentligen inte så sugen på men känner att det är dags att ta tag i?

Det skrämmer mig att gå in i, men jag ska ta tag i romanen om anorexia, skriven av en Ängelholmstjej, Malin Lagerstedt. "Kenneths marionett" är en viktig bok, det är jag övertygad om, men sannolikt en rysare att läsa. Malin kommer till oss i höst och berättar själv om sin bok på en författarkväll den 30 september.


4. Var är bästa stället att läsa i sommar?

Bäst läser jag utomhus på trädäcket utanför köket. Här har jag bott in mig i en ful gammal plaststol som är otroligt skön och med rejäla armstöd. Måtte den hålla min livstid ut.


5. Vilken bok tror du kommer bli sommarens bästa?

Jag undrar om någonting kan överträffa "Marina Bellezza" av Avallone. Men vi får väl se...


6. Vilken bok borde ALLA läsa i sommar?

Med risk för att bli tjatig: "Marina Bellezza". Jo, för att det är en riktigt viktig bok om samtiden, om unga människors livsval. Om man inte längre kan konsumera sig lycklig - vad gör man då?


7. Vad läser du helst på stranden?

Kul böcker får det bli på stranden. I år är det väl förspänt med Mikael Bergstrands "Gurun i Pomonadalen", ännu en historia om kulturkollisioner. Den här gången kommer Yogi från Indien till Österlen och Göran Borg. Det ska bli ett underbart återseende!

Lika kul, men ännu mer halsbrytande är Romain Puértolas. Hans bok om fakiren som fastnade i ett Ikeaskåp är lika vansinnig som kul, och nu väntar alltså nästa skröna: "Den lilla flickan som svalde ett moln lika stort som Eiffeltornet". 

Eva Killberg
Killbergs Bokhandel Ängelholm 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar