tisdag 14 juli 2015

From Comedy Centrals World News Headquarters in New York…


Jon Stewart är religion för mig och min fru.

Det senaste decenniet eller så har vi suttit bänkade, fyra kvällar i veckan utan undantag,
framför den gudstjänst vi kallar The Daily Show.
Ingen. Absolut ingen gör politisk satir så bra och på en sådan konstant hög nivå.
Så när Jon i våras avslöjade för sin flock att han kliver av som andlig ledare fanns det bara ett alternativ för oss.
Pilgrimsresa.

Sålunda föll det sig att vi måndagen den 22:a juni satt 30-gradig hetta i kön utanför Daily Show-studion, korsningen 11th Avenue och 52nd Street, New York City. Ty även om man lyckats med bedriften att boka biljetter till gudstjänsten är man inte garanterad att komma in. Showen är alltid överbokad och endast de ca 150 första som köar på förmiddagen kan vara helt säkra på att få komma in.
Men in kom vi. Halleluja!

Efter att ha passerat slussar och metalldetektorer och kommit in i studion (helig mark) bjuds vi på en genomgång av regler för kvällen (inga foton, inga selfies vid Jons skrivbord, den som tar upp en telefon under inspelningen åker ut mm), följt av en standup-komiker som publikuppvärmare.
Sedan, kvällens höjdpunkt för publiken i studion. Jon kommer ut och kör en kvarts Q&A med oss
(Vi uppmanas av studiopersonalen att komma på intelligenta frågor. ”Don’t be creepy. Don’t ask about his children. Don’t try to hand him your resumé. Don’t ask him to propose to your girlfriend…“).
Han svarar på två kvicka frågor om vad han ska göra nu när han slutar med showen (”Sova”) och vem han skulle önska som gäst (”Trump. Men han vägrar komma.”) innan han pekar på min uppsträckta hand …

Fritt ur mitt minne och översatt från amerikanskan:

Jon: ”Ja, ni Sir.”
Eder Vänlige Kvartersbokhandlare: ”Hej Jon. Jag och min fru är här från Sverige och vi undrar, nu när du inte kommer att göra showen längre – skulle du kunna tänka dig att komma över till oss och hjälpa våra komiker att bli bättre på politisk satir? Vi är inget vidare på det i Sverige.”
Jon: ”Så. Jag har gjort det här programmet i snart sjutton år, och när jag äntligen får ledigt tycker du att jag borde åka till Sverige och fortsätta göra samma sak? Nej. Nej det kommer jag inte göra. Jag kommer inte att åka till Sverige.
EVK: ”Så synd.”
Jon: ”Så ni är här från Sverige? Jag visste inte att showen var populär där.”

EVK: ”Den har definitivt en publik. Jag och frun har inte missat en show på tio år.”
(Stor applåd från publiken )
Jon: ”Men ni har väl ett liknande program på TV i Sverige? Jag minns att vi hade en svensk gentleman, som var värd för en liknande show, på studiebesök här hos oss för en tid sedan.
EVK: ”Kan det ha varit Breaking News?”
Jon: ”Det låter bekant. Vad hette programledaren?”
EVK: ”Filip Hammar eller Fredrik Wikingsson?” (Två namn som låter väldigt udda när man försöker säga dem på amerikansk engelska. Jag är osäker på om Jon förstod mig överhuvudtaget…)
Jon: ”Det kan stämma. Jag tycker mig känna igen namnet. Gör inte han samma sak?”
EVK: ”Nja, inte riktigt. Och de är inte i närheten så roliga …”
(Sorry F & F, jag gillar er också, men… ni vet…)
Jon: ”Ah! Ja, det kan jag tyvärr inte göra något åt.”

Sedan gick han vidare till nästa uppräckta hand. Men den pratstund vi fick var det längsta utbytet han hade med en publikmedlem denna kväll (#superstolt). Jag kan dö lycklig nu.

Showen då? Var den bra?
Japp, en riktig höjdare faktiskt. När man gör fyra program i veckan, 44 veckor eller så om året, så blir ju kanske inte riktigt varje ett mästerverk. Men ”vår” show var mycket bra. Kvällens gäst var gamle Saturday Night Live-hjälten/numera Senatorn från Minnesota, Al Franken – vilket ledde till en rolig och förlängd intervju. Korrespondenterna Jessica Williams och Jordan Klepper var på plats i studion och kvällen avslutades med en liten avskedsmonolog av Jon bara för studiopubliken.

(Du kan själv se hela avsnittet här: http://www.comedycentral.se/shows/506-the-daily-show
Bläddra tillbaka till 22:a juni och njut!)

Vad har nu denna text att göra på en bokblogg, undrar vänner av ordning kanske?
Hah! säger jag då! Ty Jon har faktiskt skrivit TVÅ böcker! Paow!! Sug på den!



Johan Zillén
Akademibokhandeln Center Syd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar